Utbruten tråd från Plånboksköp tips - Vardagsekonomi / Köpråd, tips och erfarenheter - RikaTillsammans Forumet
/Moderator Tomas88
Jag skippar plånboken. Betalar oftast med nyckelringen (Tapster) och back-up kort och id i mobilen.
Utbruten tråd från Plånboksköp tips - Vardagsekonomi / Köpråd, tips och erfarenheter - RikaTillsammans Forumet
/Moderator Tomas88
Jag skippar plånboken. Betalar oftast med nyckelringen (Tapster) och back-up kort och id i mobilen.
När använder du legitimering med kort? För mig var det apotek och post, men där kör jag BankID nuförtiden.
Även innan tog jag bara med kortet när jag skulle på ett ärende som krävde leg.
Bra fråga, det är ganska sällsynt men det är inte alltid så att i förväg vet när det behövs. Det är iaf sjukt frustrerande när man saknar något som är obligatoriskt så därför har jag med mot såväl alla potentiellt nödvändigt plastkort som nycklar och till och med cash.
För mig var senaste gången när jag hämtade beställa varor på Systembolaget.
Ja, det kan vara så enkelt att man köper ett månadskort på ett badhus eller får problem med sitt passerkort på jobbet och behöver legitimera sig för att få ett tillfälligt. Lika bra att alltid ha med sig.
Jobbet borde ju kunna acceptera foto-ID i BankID-appen, tycker man. Säkert flera av de andra med om man frågar.
Kan helt klart tänka mig Systemet vägrar, om de inte redan har någon central policy för att acceptera det.
Edit: Ser att Systemet accepterade innan, men slutat göra det:
I mitt lilla extrajobb så kräver jag leg av personer utan förvarning. Det är inte ovanligt att hälften av de vi frågar inte har med sig leg och får därmed fixa någon annan som kan intyga deras identitet.
Exakt. Man vet aldrig när det där jävla plastkortet måste langas fram