Stämmer ju inte att de lottade tilldelning på de högre nivåerna. Tycker dock det är vettigt att de låter alla med förtur få lika mycket.
Tecknade med förtur, fick bara 1 190st men hade förtur till mer än så. Väldigt konstigt att det då ramlat in på avanza (utan förtur) trots att jag inte fick det jag sökt. Rimligtvis borde ju ingen utan förtur få tilldelning om de med förtur tecknat sig för mer än vad som fanns.
I det fullständiga prospektet står det:
Tilldelning kan dessutom helt eller delvis ske genom slumpmässigt urval. Anmälningar från affärskontakter, medarbetare samt Bolagets eller Bolagets finansiella rådgivares investerarnätverk kan komma att särskilt beaktas av styrelsen.
Det är lätt att låsa sig vid att de två på Avanza bara fick en lite slatt som blev över, men de kanske fick betydligt mer än så.
Fick 1190 aktier. signade upp mig för 10000 aktier.
Hade hoppats och trott på mer. Har 6600 aktier sedan tidigare och ca 120k investerat i platformen.
Aja…bättre än ingenting.
Jag tecknade mig för 1016st på Nordnet och där blev ansökan ‘godkänd’. Jag registrerade mig även på SaveLend men investerade inte ngt sparbelopp där. (De skickade 3 mail o påminde mig om att sätta in.)
Jag tilldelades inga aktier av SaveLend.
2:a gången jag tecknade mig för aktier - kanske blir det 3:e gången gillt när jag testar nästa gång 
Jag testar och lär under tiden 
Sökte 1400 st med förtur fick 700 st.
Sökte även på två konton på AVA, bara för att…
Det är frågan om tillgång och efterfrågan. Det är svårt att få tilldelning i bra IPOs och lättare att få tilldelningar i skit-IPOs som faller som gråstenar vid noteringen.
Det är huvudregeln. Men man kan inte ta något för givet, så du kan vänta till efter att handeln i SaveLend har startat med att vara ledsen. ![]()
Det har hänt att jag gått och surat för att jag inte fått tilldelning, och så visar det sig att aktien faller under teckningskursen vid noteringen. Jag blir väl inte speciellt glad för det, men det blir ändå ett: ”Phu, det var nära ögat!”
Nu är ju Savelend tecknad till 682 %, och om man enbart räknar på den del som bjöds ut till allmänheten övertecknad till en bit över 2000 %, så det borde bli en lyckad börsstart. Men konstiga saker har hänt förut.
Tack för din fina peppande kommentar! Jag tror jag ska ställa väckarklockan den 9 maj och se hur aktien utvecklas 
I Savelends senaste månadsbrev finns uppdaterade regler för aktieägarförmåner
- 700 - 999 st aktier = 9 % serviceavgift (istället för 10 %, som är standard)
- 1000+ st aktier = 7,5 % serviceavgift (istället för 10 %, som är standard)
Det gör att även de som fått 700 aktier kan ha extra nytta av sitt innehav. Reglerna verkar uppenbart ha anpassats till utfallet av IPO:n.
Nu är jag part i målet både genom att känna Ludwig, vara teckningsåtagare och investerare på plattformen - men jag gillar sådant här när man premierar sina kunder och aktieägare. Går ju mycket i linje med tillsammans som jag vet också är viktigt för Ludwig. Gillar även att han har tagit en lång lockup på sitt innehav.
Håller med, och känns mkt troligare att jag själv behåller min tilldelning på sikt även om det är små summor det handlar om