SAVR-diskussion

Hej @SAVR - jag har tidigare handlat denna Jupiter Gold & Silver på er plattform men nu är minsta belopp att handla 3000 SEK (Yikes!):
https://app.savr.com/discover_stocks/upptack/fond_IE00BYVJR809*USD_detaljer
Hur kommer det sig att ni inte har minimibelopp 100 SEK likt Nordnet för denna fond (Jupiter Gold & Silver L USD Acc - Jämför och köp fonder | Nordnet) och går det att ändra? Lite svårt att ombalancera med 3000 SEK i en portfölj med mindre man har en tämligen stor sådan :wink:

För alla som önskar kapitalförsäkring via Savr kan jag säga att jag fått möjlighet att öppna en (genom en s.k. smyg lansering, särskrivet, det är så Savr benämner det) så jag tror verkligen på Emma ovan när hon säger att det kommer att lanseras inom kort.

4 gillningar

@SAVR

Betyder detta att ni tar 0,2% avgift på KF?

3 gillningar

Ställer mig samma fråga och till mig säger Savr “nej” och hänvisar till nedanstående länk/information.

Jag tycker det är otydligt nu och det är kanske just därför dom bara kört en smyglansering och inte slagit på stora trumman? Jag avvaktar att öppna en KF men kommer säkerligen att göra det när informationen är tydligare.

https://help.savr.com/sv/articles/10662317-tar-ni-ut-nagon-forsakrings-eller-skalavgift-for-kapitalforsakring

2 gillningar

Hej, kanon nu ser det ut som det går att öppna en försäkring. Dock lite oklart angående avgifterna som flera innan har noterat:

Hoppas att det inte stämmer som det står i villkoren. Har ni en gratis KF så kommer ni ha ett kanonerbjudande!

3 gillningar

Har de avgift kan man lika gärna ha kf på Nordnet eller Avanza.

SAVR bekräftade att det är gratis med KF

3 gillningar

Tack! Låter bra! Dock väntar jag nog tills SAVR har tagit bort texten innan jag signerar avtalet.

Nästa frågor till @SAVR @Daniel_SAVR @SAVR-Rob

• Hur fungerar det med utländsk källskatt på KF? Kommer ni driva in det från alla marknader? Har ni någon uppskattning över hur mycket ni kommer driva in per marknad? För jämförelse här är Avanzas och Nordnets indrivning:
  • Har ni någon tanke på att låna ut aktierna liknande Avanza och Nordnet gör för aktierna som är placerade på en KF? Avanza använder tex Morgan Stanley som mellanhand. Nordnet behåller 50% av intäkterna och Avanza 40% av intäkterna. Hade ni lagt er på 30% till SAVR och 70% till kunderna av intäkten på aktieutlåningen så hade det varit väldigt trevligt. Även en extra inkomstkälla för er.
1 gillning

Hej alla!
Härligt att ni hittat vår smyglanserade KF :slight_smile: Vi kommer att gå ut med mer information om villkor etc snart. Jag kan dock bekräfta att avgiften är 0 %. De 0,2 % det står om i villkorsdokumentet är en kostnad vi på SAVR tar, och vi är i en dialog med försäkringsbolaget för att uppdatera dokumentet så att det inte ser ut som om det kostar något för kunden.

Ang återbetalning av källskatt:
När du investerar på KF hos SAVR börjar källskatten samlas in redan från dag ett. Återbetalningen av din källskatt från ett kvartal sker i början av nästföljande kvartal. Dessa utbetalningar startar i början av Q3 2025.

Mer info kommer att komma på hemsidan när vi lanserar “på riktigt” :slight_smile:

Vänligen,
Emma på SAVR

3 gillningar

@SAVR Gällande KF.

Sköter ni betalning av skatt på samma sätt som Avanza/Nordnet genom att automatiskt sälja av lite från största fondinnehavet om likvider saknas?

Om kontot endast har ETF, säljer ni av det också eller bara fonder?

Drar ni skatt en gång i kvartalet eller en gång per år?

1 gillning

Courtagefri handel på KF just nu och fram till Juni

3 gillningar

Även appen saknar en del funktioner så tycker jag SAVR gör mkt rätt nu. Klart piggare än Ava/Non

3 gillningar

Nu har jag köpt dom första utländska aktierna på en KF hos SAVR. Funkade fint.

• Mycket trevligt med alla 17 marknader från 1kr i courtage. Skönt och slippa fundera. Även svenska marknader som NGM och Spotlight som har 19kr som minsta courtage hos Nordnet/Avanza har här bara 1kr som minimum courtage.

• Jag fick totalt antal aktier till ca 12,675 stycken… Nu har man lite och göra… :smiley:

• Billigare valutaväxling 0.19% vs 0.25%.

• SAVR verkar ha gratis realtidskurser från NYSE. Jag hade upp ett fönster på Avanza, Nordnet, SAVR och Yahoo finance och jämförde orderdjup och spread. På Avanza måste man manuellt sitta och trycka på reload knappen för att kurserna ska uppdateras. På Nordnet var det ännu värre, där behövde man reload hela webläsaren för att kurserna skulle uppdateras. På SAVR såg det ut och uppdateras i realtid. Nordnet/Avanza tar 15:- per månad för att få kurserna, dom ger ju ut realtidskurser bara vid orderläggning. Så det är ett stort plus för SAVR!

• Supersnabb support, skrev ett meddelande nu på kvällen om att ta bort två KF som jag råkade skapa tidigare i veckan utan att signera. På några minuter fick jag svar att dom skulle ta bort dem.

Någon som handlat aktier på SAVR tidigare? Hur fungerar det med företagshändelser? Jag ser ingen flik eller meny för det.

3 gillningar

Instämmer i detta, jag har också fått snabba och tydliga svar när jag vid ett par tillfällen skrivit till supporten.

Jag gillar verkligen att SAVR utvecklas, det känns som att det allt mer blivit ett bra alternativ till Avanza/Nordnet. Det är väl egentligen bara belåning som saknas? Jag använder dock inte belåning i nuläget (utöver bostadslånet) så det är ingen big deal för mig…

Edit: + Månadssparande i ETF så jag slipper köpa SAVR Global manuellt varje månad :sweat_smile:

Japp nu ser det ut som att jag kommer handla aktier här.

Montrose har fortfarande ingen KF. Och Nordnet och Avanza införde valutakonton men bara för Private Banking/Pro kunder. Sedan var valutakontona riktigt dåliga. Utdelning från utländska aktier går inte in oväxlat utan tvingas växlas till SEK för både Nordnets och Avanzas valutakonton. Suck.

Min önskelista är detta:

• Portföljbelåning.
  • Valutakonton.
  • Aktieutlåning på KF för extra avkastning.
  • Ännu mera marknader, Japan, Hong Kong, Australien, etc

Sedan är jag nöjd! :smiley:

2 gillningar

Det här är min önskelista:

• Köp i SEK istället för EUR.
  • Skapa möjlighet för månadssparande, likt fonder.

Då har ni mig som kund också.

@SAVR @Daniel_SAVR @SAVR-Rob

3 gillningar

Det förstår jag inte. Hur menar du då?

Kursen är i Euro.

Du menar för SAVR Global? Det är en Vanguard fond som är noterad i EUR.

När du lägger en order så står det hur mycket det blir i SEK. Ser inte riktigt problemet du vill att SAVR ska lösa. :nerd_face:

4 gillningar

Nordnet har väl inte släppt sitt valutakonto ännu? Vet att Avnza gjorde blundern med utdelning men hoppades på att Nordnet inte skulle repetera det