SAVR-diskussion

Uppdaterade trådens ämne tilll det mer aktuella diskussion

Med det sagt @Daniel_SAVR så välkomnas inflikandet. Jag (och säkert många andra med) är rätt intresserat av att veta ifall ni framöver kommer erbjuda konkurrenskraftiga rabatter likt det ni erbjöd innan migreringen?

2 gillningar

@moderatorer : kanske detta ämne kan läggas ihop med “Uppdatering SAVR” känns onödigt att ha 2 olika trådar om i princip samma grej :crazy_face:

1 gillning

Jag tror att risken är att det blir svårläst då båda trådarna har fått en hel del svar var för sig, men det jag kan göra iallafall är att klistra in en korslänkning till den andra tråden :slight_smile:

1 gillning

Blir säkert bra så. Tack, @Arre

2 gillningar

Ärligt. Jag har sålt av mina Handelsbanken Gl. Småbolag p.g.a. avgiftshöjning till 0,75%, men kommer att behålla mitt konto och resten av innehavet

Efter vår migrering har dessvärre vissa av våra tidigare avtal med fondbolag – inklusive Handelsbanken – ändrats. Tidigare gick vi under vårt depåinstitut Fondabs huvudavtal, så vi kunde distribuera Handelsbankens fonder inklusive kickback, vilket innebar rabatt för alla våra sparare. Vi har varit i dialog med Handelsbanken men de har fortfarande inte gått med på att erbjuda oss någon kickback, och därför kan vi inte heller erbjuda er en rabatt.

Konsekvensen blir dessvärre att Handelsbankens fonder blir dyrare hos oss än hos andra aktörer. Jag förstår att det orsakar förvirring och frustration!

Hör gärna av dig till Handelsbanken direkt och efterfråga deras fond på vår plattform till rabatt, så kanske de kommer agera snabbare. Tack för att du är kund hos oss! Vi gör allt i vår makt för att ha ett så brett och billigt fonderbjudande som möjligt.

Hälsningar,
Yingying från SAVR

4 gillningar

Hej Daniel och välkommen till forumet!

Jag är nyfiken på några saker kring Savr.

För det första undrar jag varför det verkar ta tid för Savr att lansera aktiehandel. Finns det specifika utmaningar eller fördröjningar som ni stöter på?

Dessutom undrar jag om ni har planer på att erbjuda andra insättningsmöjöigheter än Swish och autogiro. En möjlighet att sätta in pengar via ett traditionellt kontonummer skulle vara uppskattat av många kunder, inklusive mig själv.

Slutligen, finns det planer att ni börsnoterat er? Förutom den utmärkta kickbacken man får när man värvar en kompis (100kr var) skulle en börsnotering skapa incitament att värva fler till er. Tänk att vara delägare i Savr och samtidigt få ta del av frukterna från det ni skördat.

Tack för allt ni gör och ser fram emot att höra dina tankar om dessa frågor!

Tack!
Ett svar är för att det tekniskt är komplexare och ställer högre krav med aktiehandel i realtid. Men det är också så att vi från början sagt att det räcker inte att bygga något som är sämre eller lika bra som Avanza/Nordnet – vi måste bygga något som faktiskt är bättre annars är det inte värt.

Vi gick bara för ett par timmar sedan ut med vår nya site på www.savr.com där vi för allra första gången visar upp en sneakpeak av aktiehandeln:

• Automatiska courtageklasser och alltid 1kr minimum
  • Billigare FX och utlandscourtage
  • Mycket mer bolagsdata och KPI:er
  • AI-assisterat nyhetsflöde (skannar 14 olika nyhetskällor)
  • 17 internationella marknader
  • Plus ett gäng överraskningar vi håller på in i det sista

Andra insättningsmetoder arbetas på och vi har ett samarbete uppsatt med Brite Instant payments. Det kommer möjliggöra omedelbara insättningar från bankkonto.

Börsnotering finns det inga närliggande planer på. Vi har fortfarande mycket investeringar i plattformen att göra som lämpar sig bäst i privat miljö.

Hoppas det var till hjälp!

2 gillningar

Det här är ju ingen indikation på att det är ett blufföretag, snarare inkompetent it-chef eller möjligen vd som ju kan ha kört över it-chefens vädjan “vi måste testa, snälla senarelägg…”

Oerhört kostsamt sätt att spara pengar för finansföretag

1 gillning

Tack för det detaljerade svaret. När det gäller insättning hade jag hoppats på att det fanns ett generellt ISK-kontonummer hos er, vilket skulle möjliggöra överföringar från andra konton än det personliga lönekontot. Nordnet och Avanza tillhandahåller denna möjlighet, vilket innebär att man exempelvis kan sätta in födelsedagspengar direkt på min systersons konto hos Avanza utan att involvera föräldrarna. Hos er krävs tyvärr att beloppet först passerar via en storbank för att möjliggöra insättning, eftersom dessa är personbundna.

Er konkurrent Levler har exakt samma problem, vilket jag påtalat för deras kundtjänst utan att direkt få något svar. Vad är det som gör det svårt att införa ett vanligt kontonummer med clearingnummer innan? Migreringen borde väl ha underlättat detta?

I övrigt, jättebra det ni gör. Samtidigt hoppas jag du/ni tar till er mitt medskick då jag vet att ni vinner kunder på det.

Slutligen vill jag påpeka att jag uppskattar enormt er transparens - det är en klar konkurrensfördel!

Det som gör de mycket svårare (om än inte omöjligt) är kraven det ställer på regelefterlevnaden och processerna för Anti-Money Laundering och KYC. Ett öppet kontonummer som vem som helst kan skicka pengar till öppnar för nya vägar av möjlig pengatvätt. Vi kommer absolut utvärdera och överväga att bygga det längre fram i roadmapen.

Tack för dina uppmuntrande ord!

1 gillning

Sålde fonder för 300k och flyttade dem för någon vecka sedan, inga konstigheter alls.

Låter lovande. Jag har lagt sälj på allt på savr nu när Handelsbanken Gl. Småbolag har blivit dyr.

Hej Daniel. Ni måste vara en bank är vad du menar?

1 gillning

Stämmer det hade varit snäppet lättare med egen banklicens — men vi har istället en tätt integrerad bankmodell med Nordea som hanterar underliggande konton och likvider. Det är fortfarande möjligt men ställer stora krav på AML-processer.

1 gillning

Jag tycker ni borde överväga att bli egen bank. Det är just en sådan faktor som påverkar om man ska ta steget från Avanza/Nordnet till er. För min del är jag intresserad av aktier mestadels. Ska ni få mig att välja er framför Avanza/Nordnet måste ni vara bättre än dem. Att vara egen bank, och på så sätt ha eget bankkontonummer på isk, värdesätter jag enormt högt. Om detta är näst intill omöjligt måste ni ha väsentligt lägre courtage än era konkurrenter för att en sådan som jag ska överväga att använda er som ”huvudbank” för sparande.

Vad får man för fördelar av att ha eget bankkontonummer på isk?

Svar till Aktiemannen

I mitt fall har jag flera syskonbarn som börjat spara på isk. På födelsedagar brukar jag sätta in en liten slant. Detta fungerar utmärkt på Nordnet och Avanza, men för att sätta in på Savr och Levler måste du förregistrera ett konto på din storbank för autogiro. Det innebär att en insättning endast kan göras via en autogirodragning, vilket gör att jag inte kan styra att pengarna ska in direkt till isk. Så länge inte denna möjlighet finns kommer jag inte kunna rekommendera Savr eller Levler (jag ser dem som relativt likvärdiga, Levler något bättre i dagsläget då de erbjuder aktiehandel) till mina närstående.

Om Nordnet och Avanza kan erbjuda denna möjlighet borde Savr och Levler också kunna göra det. För mig är det avgörande för om jag ska flytta hela isk:t dit eller enbart behålla små smulor.