Jag har alltid trott att det bara är på ISK och KF som innehaven schablonskattas årligen. Men nu har jag pratat med min far som har ett Fondkonto på Nordea (haft sedan 70-talet). Den fonden han har på fondkontot schablonskattas årligen - och han ska tydligen även betala vinstskatt när han säljer.
Någon som har klarhet i detta?
Är det ens värt att ha ett “Fondkonto” på Nordea?
Är det någonsin värt att ha det framför ISK om det ändå beskattas årligen?
På AF konto har du en liten schablonskatt på fonder för att kompensera för att de återinvesterar utdelningar. Räknar man på det så syns det att det annars blir en form av skatteföredel relativt att direkäga aktier.
Aktier schablonbeskattas inte på AF.
Den schablonskatten som man får på AF på fonder är inte samma som på ISK.
Ja du. Har man 100 000 kr i en fond betalar man en schablonskatt på 120 kr, dvs 0,12 procent. Inga jättebelopp med andra ord. Detta gäller inte bara Nordea utan alla banker.