SEBs webbsajt hindrar kunden att sortera på fondavgift. De kallar sina egna dyra och dåliga fonder för “huvudutbud” som alltid ligger högst upp i sökresultaten. En icke påläst eller ointresserad kund lockas av sajtens design och funktionalitet till placeringar som är bättre för banken än för kunden. Läs mer i Småspararguidens inlägg.
Jag påpekade detta för SEB för mer än ett år sen. Svaret var att det var ett “temporärt fel som skulle prioriteras”. Inget skedde och jag flyttade mitt sparande till Nordnet. Ergo: storbankerna är dyra och dåliga… men det visste ni ju redan.
Lustigt. För många år sedan när jag inte visste bättre och öppnade ett ISK hos SEB gick det. Jag kommer ihåg hur irriterad jag var för att det bara verkade finnas SEB:s egna fonder i listan. Tills jag insåg att det gick att sortera på pris, billigast överst. Vipps försvann alla SEB:s fonder
Jag kikade nu, och det gick inte längre. Dvs det är inte så att man inte riktigt hunnit med att implementera det, utan man tycks tagit bort den funktionen som tidigare funnits då den (antagligen) orsakade inkomstbortfall. Till absolut ingens förvåning antar jag.
Ironiskt hur det är möjligt att sortera på precis alla kolumner än pris. Men vem är egentligen förvånad?
Egentligen nog inte förvånad, men som företag att plocka bort den typen av funktionalitet känns riktigt risigt faktiskt. Usch Visar ju bara på att dom har något att dölja.
Hahahaha. Jag framförde det också nyligen till dem och de viftade bara bort mig. Samma när jag sa att en specifik försäkring de erbjuder var 8 gånger så dyr och gav halva ersättningen jämfört med motsvarande försäkring jag hade hos ett annat bolag. Det var heller inget att ta in från deras sida.
Misstänker majoriteten av deras kunder inte förstår hur dyrt det är hos SEB .
Intressant artikel Småspararguiden länkade till, om dark patterns och deceptive designs. Lagt märke till många av sakerna som listade, som Skypes “tvingade” uppladdning av kontakter och HP kräver online konto för att scanna document via appen (som inte krävdes när jag köpte skrivaren ).
Är livrädd vart vi är på väg med konsumentskydd, rättigheter mm. Ta bara all dessa subscriptions för saker som man köpt, typ bilens fjärrkontroll och sätesvärmare.
De som lurar har allt att vinna i bonusar mm till sig själva och inget att förlora. Böter betalar aktieägarna (indirekt med prisfall) och personligt ansvar för förövarna är minimalt. Bara att packa ihop och flytta till nästa ställe som vill ha folk som hjälper till att öka bonusar till sig själva.
Så länge inte lagen eller marknaden tvingar SEB att upphöra med sitt bedrägliga beteende kommer de fortsätta. Du som har ISK eller pensioner på SEB: flytta genast till ett transparent och ärligt företag.
Jag har mina tjänstepensioner på SEB och har också klagat på bristen på avgiftssortering. Sedan är ju fondutbudet i tjänstepensionerna miserabelt också. Jag har börjat flytta mina tjänstepensioner till Avanza, i de fall det är möjligt.
Nästan lite gulligt naivt av småspararguiden att ”dra ut” i fält och mässa om sortering av fondavgifter, och att det är någon form av skandalöst. Jag har inget förtroende för SEB. Har aldrig haft och kommer aldrig att ha. Andra storbanker är hyfsat skickliga på att dölja sin profithunger, SEB har alltid helt oblamerat roffat. Många är de möten med pinsamma investeringsförslag och värdelös rådgivning. Klart att de ”skiter i” att någon ibland då och då påpekar fel på deras web. Man ljuger ihop något och hoppas på att ingen följer upp det, för det är ju så ”sköna pengar att tjäna”.