Segt för portföljerna

Hej alla kloka!

Jag har tre konton på lysa,

ett 90/10 aktier/fond (sparar för min dotter)

ett 90/10 aktier/fond (som är för mig)

ett 60/40 aktier/fond (som är för mig)

totalt har jag ca 308.000 kr på lysa men plus totalt för alla tre konton Tillsammans är ca 500kr. Innan Corona kanske jag låg på 25.000 kr plus och sen var jag nere på - 35.000 kanske mer så är glad det är gått upp igen. Men pratar jag med andra kompisar så verkar dom ligga mycket mer i plus än av jag gör? Vet dock ej hur dom fördelar eller vad dom köper. Kan det vara att de har investerat längre än vad jag gjort? Eller har mer pengar än vad jag har? Tycker det känns segt att ”bara” ligga 500kr plus totalt. (Är dock tacksamt för allt som ligger på plus! hehe)

vad är er tankar ??

mvh

Hej.

Finns det någon anlädning att du jänför dig med dina duktiga kompisar? Hur kan fu veta hur länge har de sparat och vad de sparar i? Vilken risk de tar? Ingen som vet det! Du kanske har finare bil än de eller något annat? När man pratar med kompisar har de flrmågan överdriva och säger bara bra saker om sig. Det är likt facebook. Folk bara lägger fina saker där. Du ska spara på dit sätt och fet värkar vara bra sparande du har långsiktigt. Kortsiktigt allt kan hända. Vissa är snabbare på 100m men om du jämför dig med de på 5km kan det bli helt annat utfall. Börsen avkastar olika i olika perioder och kan gå kraftigt både upp och ned. Sådant ska man inte bri sig långsiktigt. Jänför dig inte med dina kompisar då det kommer alltid någon som kommer ha finare bil hus och liknande. Men man vet inte hela sanningen. Det som är viktigt är snittet. Spara månadsvis i det du gör och det kommer löna sig långsiktigt. Lycka till med sparandet

Mvh.jack

Jag förstår inte hur kan man jämför när man inte vet någon annats profil och sedan tycker att själv ska ha samma resultet? Aktespris varierar nästan varje minute och fondpris varierar vardag. Det är onödigt att jämföra med komprisar. Det är nödigt att tänka på sig själv t.ex. hur mycket avkastning jag vill ha, hur mycket risk kan jag ta…

Hej!

Sparande i aktiefonder sker alltid på lång sikt, minst tio år helst. Tiden är en väldigt viktig faktor, så om dina vänner haft sina pengar investerade längre tid är det naturligt att avkastningen är högre. Plus hur stort kapitalet var från början, så klart.

Sedan har ju folk också en förmåga att berätta om sådant som gått bra och gärna överdriva lite, men hålla tyst om det som går dåligt.

Det är vanligt att folk köper investment-, och småbolag. Dom går upp mer än vanliga index. Kan vara därför det går bättre för dom.

Annars är det svårt att gissa vad dom har gjort.

I Lysas portföljer har man missat både guldets och silvrets fantastiska utveckling.

Globalfonder tyngs av dollarns utveckling. Länsförsäkringar Global Indexnära fortfarande 6% minus i år.

Dessutom har tekniksektorn gått mycket bättre än “vanliga bolag” på den amerikanska börsen. LF Global har nog bara 20 % teknik.

Medan t.ex. svenska investmentbolag har en grym utveckling i år.

Jag satsar på aktiva fonder …dom har gått upp ca 40 % hittills i år. Det verkar vara urtråkigt att spara i indexfonder.

Där har du svaret, Alfons. Skriv förvaltning är alltid bättre en passiv. Didner och Gerge aktiefond. Wow!!!

Nja, jag kör på globalfonder med mycket USA och mycket teknik. Sverige satsar jag inte på.

Hej Yasmin,

Det finns alltid vissa brancher eller länder som går bättre än andra. Fördelen med Lysa (eller en liknande lösning) är att du är exponerad mot hela världen (mer eller mindre). Detta är en metod som enligt forskning ger en väldigt bra avkastning över tid, med en väldigt liten risk.

Det går självklart att få bättre avkastning om man är beredd att ta mer risk. Teknik har gått väldigt bra senaste åren. De största företagen i USA har gått väldigt bra senaste åren. Vad som går bättre än index kommande åren vet ingen. Teknik och USA kommer säkerligen fortsätta vara heta, men man ska inte glömma att de redan har en hög värdering nu. Men vill du ha mer exponering mot detta så måste du starta ett separat konto någon annanstans (t.ex. Avanza/Nordnet).