Hej! Undrar hur En svensk semester ersättning brukar kunna se ut, Fått lite olika svar 10-12% av årslönen, Brukar man få välja vilken månad man tar ut den?
I finland brukar vi ha en halv månadslön till innan man går på semester! ![]()
Hej! Undrar hur En svensk semester ersättning brukar kunna se ut, Fått lite olika svar 10-12% av årslönen, Brukar man få välja vilken månad man tar ut den?
I finland brukar vi ha en halv månadslön till innan man går på semester! ![]()
Har administrerat den på två olika sätt.
Enligt ett lokalt avtal betalades semesterersättningen ut i mitten av Juni till alla anställda, enligt de andra så den kommit på lönen efter (vilket känns fel).
Gissar på att det andra alternativet är det vanligaste.
Utbetalningen i Juni var mycket uppskattad.
Men kolla med din arbetsgivare ![]()
Nej. Jag har för mig att den ska betalas ut i samband med uttag.
Mina sex senaste arbetsgivare (både privat och offentlig sektor) har betalat ut ersättningen när jag har tagit ut semesterdagar. Så lönen närmast efter ledigheten brukar innehålla dessa extra kronor och det är då ett belopp per dag gånger antal uttagna dagar.
Mina tre senaste arbetsgivare (detta täcker in de senaste 25 åren) har betalt ut hela semesterersättningen i juni.
Bra svar! Är den 10 eller 12 procent av Årslönen?
Långt ifrån det i mitt fall. Några hundringar extra per dag.
uppdatering: Med risk för att ha rört till det. Jag pratade om semestertillägget. Fel av mig…
Okey tack! Tänkte om det var någon standard ![]()
Det ser lite olika ut beroende på kollektivavtal, så du får söka på din bransch. I en del fall kan det skilja sig åt mellan kollegor beroende på facklig tillhörighet, om ett fack har förhandlat till sig högre semesterersättning (jag har själv varit med om det).
Semesterlönen är enligt lag 12 procent och grundar sig på en semesterrätt på 25 dagar. Om den anställda har rätt till fler än 25 dagars semester, måste du därför öka semesterlönen med 0,48 procent för varje extra semesterdag
Procentregeln. Semesterersättningen är 12 procent av den under föregående intjänandeår sammanlagda utbetalda lönen, såväl fast som rörlig lön.
Jag tror tråden behöver ett tydliggörande kring om det är semesterersättning, semesterlön eller lönetillägg (semestertillägg) som avses i frågan.