Är det möjligt att man får värre lön om man tar semesterdagar än man skulle göra ingenting,vara sjuk och fick 0 pengar. Just nu 1 semesterdag kostar mig några hundra kronor trots att jag har några “betald semester dagar”. Jag är nyanställd (över 3 månader som fastanställd) och jag är lärling i mitt yrke- det betyder att jag får lite mindre lön än någon som är fullutbildad. Jag är inte svensk så jag vet inte hur fungerar semesterlön systemet, men det låt konstig att jag måste betala om jag vill ha semester just nu.
Menar du att du får betala pengar för att ta semester eller menar du bara att du får 0 kronor i lön för semesterdagar du tar nu?
Jag menar att jag får mindre lön eftersom jag hade semesterdag. Min semesterdag kostar några hundra kronor. Om jag jobbar 20 dagar får jag bättre jobb än skulle jag jobba 20 dagar och hade en eller flera semesterdagar
Ok. Min gissning är då att du får noll kronor i lön för den dag du tar semester, att det alltså är obetald semester. Det kan vara så att du ännu inte kan ta ut de intjänade semesterdagarna du har, du har jobbat in dagarna men kan ännu inte ta ut dem.
Det är betald semester, jag har bättre lön om jag jobbar 20 dagar än jag jobbar 20 dagar och tar en ledig semester dag
Påminner mig om ett sommarjobb jag hade, då jag behövde vara ledig en dag. Det kostade mer än en dag kommer jag ihåg.
Då svarar jag nog nej på din fråga, det är inte möjligt.
För mig som lärare kostar också en ledig dag mer än en dag men då är det inte semester utan annan ledighet.
Jag pluggade sen böjade jobba i ny yrke i mitten 2023, men dålig lön som blir lite bättre (vid varje 1000timmar man får bättre lön som lärling). Det är orättvist för mig att jag måste vara på minus om jag vill ha semester
Jag tycker du ska fråga lönekontoret/löneansvarig och be dem förklara hur det blivit så.
Det kan ju potentiellt vara fel, men det kan också vara något som du missförstått. Vi här kan nog inte svara på det bättre än de/den.
Lycka till!
Det känns felaktigt så du måste fråga någon som kan förklara för dig. Berätta gärna vilken förklaring du fick.