Jag slängde in 98 oktan istället för 95 i min Volvo T4 från 2020. Upplevde mindre förbrukning, men knappt märkbart i övrigt gällande prestanda. Tänker att jag unnar mig 98 när priset är lågt och jag ska ut en längre tur, bara för det lilla goda det gör i längden.
Förr i tiden hade Shells V-Power 99 oktan. Men på senare tiden har de övergått till 98 oktan.
Så svar på din fråga är att oktantalen är samma mellan V-power och 98-oktanig. Det sägs att tillsatsmedel skiljer för rening. Men båda har tillsatser för rengöring.
I min mening, är det same same. V-power har bara en snyggare logga
Ja, det är en klurig fråga egentligen. Själva oktantalet höjer inte effekten. Men med en turbomotor med knacksensor, så kan den öka kompressionsförhållandet med högre oktantal och således ge mer effekt.
Jag gissar att det skiljer mellan motorer och olika mappningar, så finns nog inte ett svar som gäller för alla motorer.
Tillverkarens mappning justerar alla möjliga inställningar såsom kompressionsförhållande, laddtryck osv beroende på lufttryck (höjd), temperatur, oktantal osv. Dessa skiljer beroende på var man kör. Så min poäng är att motorn får bättre förutsättning för att öka effekten med ett högre oktantal.
En trimmad bil styrs mycket hårdare och det ställer högre krav på oktantal för att förhindra knackning. Därav körs dessa med högre oktantal.
Kompressionförhållandet är geometriskt fixerat på alla kommersiella motorer.
Man kommer till en punkt bestämd av tillverkaren då högre oktantal inte tillför motorn något.
Säger tillverkaren X oktan så har man ingen nytta av X+1 oktan. Mjukvaran kommer inte ligga och testa var gränsen går för att en dag hoppas att ägaren kanske slagit i X+1 oktan.
Såklart att du upplever något helt annat genom att gå X-10.
Jag kör själv med 98oktan men bara för att minska etanolhalten. Hade gärna kört med 93 oktan om det vore ren bensin.