Jag har noterat att bilen blivit mycket piggare av att tanka 98 oktanig bensin jämfört med 95 och det verkar som att det är bättre för motorn också.
När jag tittade på nya bilar sist påstod bilhandlaren att Shell V power motsvarar 99 oktan. Stämmer detta och är det verkligen något ”magiskt” med Shell V power jämfört med andra 98 oktaniga bensiner. Vad är era erfarenheter?
Bra fråga. Har också undrat om det blir någon skillnad med V power och annan ”premiumdiesel” jämfört med standard. Har inte noterat någon direkt skillnad vid körning, iallafall inget jag tänkt på.
Det är ovanligt med 100-oktan i Sverige men jag vet att i Mantorp finns det i alla fall. I Tyskland är v-power 103 oktan har jag för mig. Men i Sverige antog jag att det också var vanlig 98.
Det som förbryllar mig är dock att på Shells hemsida marknadsför de att de säljer både 98 oktan och V Power - de gör med andra ord skillnad på de olika bensinsorterna. Vidare skriver de att V Power endast säljs i södra delen av Sverige (dvs södra Norrland och söderut). Vad är då skillnaden mellan deras V Power och 98 oktan?
Högre oktantal brukar ge en jämnare gång och lite mer effekt. Det kostar också mer. Moderna bilar är dock optimerade för 95-okt och har du inte en sportbil vet jag inte om fördelarna är så stora.
Har testat på olika småbilar genom åren, de blir lite piggare på lägre varv, dvs där det behövs på en sån bil.
De drar lite mindre med, får ungefär jämnt upp med prisskillnaden på de jag testat iaf.
På min nuvarande bil med större motor märker jag ingen skillnad i effekt men skillnaden i förbrukning går jämnt upp på den med.
Hade en BMW 330i 2009 årsmodell. Den gick påtagligt jämnare och snålare med 98-oktan. Stod även på insidan av tankluckan att 98-oktan var rekommenderat. Vill minnas att min Saab 9-3 aero även hade 98-oktan som rekommendation.
Det finns inga fördelar med högre oktan i bränslet om motorn inte är optimerad för det. Oktantal är förmågan att motstå självantändning. En bra egenskap när man komprimerar under högt tryck och temp.
Hur kan en motor vara optimerad för högre oktantal?
Högre kompressionsförhållande (en geometrisk egenskap som du inte kan ändra på såvida du inte tex planar topplocket)
Högre laddtryck, om du har turbo.
Tändtidpunkt
Med ovanstående på plats kan man alltså “kräma” ur lite högre verkningsgrad ur en motor.
En motor som körs på ett oktantal lägre än vad den är avsedd för börjar självantända och “knacka”. Motorns knacksensor detekterar detta och reglerar framförallt tändning tills knackningen upphör. Så länge inte din motorn knackar på nuvarande oktantal kommer den inte att försöka hitta ett nytt optimum om du tex skulle slå i 99 eller 110oktan.
DOCK.
Det som kan variera mellan olika bränslen med oktantal är andelen inblandad etanol och det kan vara en förklaring till din upplevelse.
Ju mer etanol desto lägre energihalt. Du kommer få en sänkt bränsleförbrukning men sist jag räknade på energi/krona så är fortfarande 95 oktan mest energi för pengarna.
Japp helt rätt det var en viktig punkt jag glömde. 98-okt (E5) har lägre inblandning av etanol. Reduktionsplikten har inte heller gällt 98-okt vad jag förstått så prisskillnaden har minskat. Äldre bilar, tex entusiastbilar klarar inte dagens etanolmängder lika bra så då är det också bättre med 98-okt (om bilen ursprungligen var lämpad för det givetvis).
Vad gäller knack i motorer hade jag uppfattat att det var ett ”löst” problem i moderna bilar.
Shell V-power var åtminstone tidigare 99 oktan. Har numera ingen bensinbil kvar men har alltid tankat det i mina tidigare bensinbilar som hade någon vidare effekt till att börja med. Prismässigt ingen större skillnad eftersom de generellt sett går lite snålare ju högre oktantalet är (allt annat lika).
jag flyger RC Jet Turbiner och Jet bränsle är en “diesel” fast torr och sjukt ren och där med högre oktan tal i A1 Flygfotogen än vanlig bil diesel. Och torr, så jag måst blanda turbin olja i A1 för att mina små turbiner inte skall skära.
köper jag vanlig slask diesel behöver jag inte blanda i extra, en de får en liten extra slatt ändå. Med Premium för diesel innebär att den är renare får bös, och du sotar inte lika mycket som en skitig orenad diesel.
tyvärr så har vi haft mycket alkohol blandat i vår diesel vilket gör det sämre å skitar ned mer. men det är inget MP vill prata om.
Och givetvis är det kraftig prestanda ökning speciellt om man kör långt.
om jag flyger med Preem Green Diesel så tappar jag mer än 15% Thrust jämrfört med ren A1 flygfotogen. Skillnaden är då att Preem Green / ECO diesel är skitig och har alkohol som utfyllnad men tillför absolut ingenting förutom smuts. Plus att service på Trubinerna blir betydligt dyrare om jag inte använder A1.
Snålare, lite piggare på botten om motorn inte är helt slut, och väldigt mycket renare avgaser med högre oktan tal, så därför tycker jag det är helt jävla puckat att blanda i lågoktan alkohol som S och MP tvingat på oss.
V-Power har nästan ingen alkohol, V-Power var förut “upp till 2%” utspätt med etanol. och mina gamla snöskotrar behöver V-Power för att jag inte ska behöva byta packningar varje år och tändstift. kör jag 98 E5 så funkar det, men 95 E10 går inte alls å bränsle tänder inte i cylindrarna trotts EFI utan de smäller i avgasröret när avgasröret är varmt. Skrämde skiten ur frugan när hennes skoter började smälla på 95 E10. Det är för lite oktan för att förbränna ordentligt i cylindern.
Nu enligt deras Datablad är det upp till 5% Alkohol.
Behöver man 100 oktan så finns Aspen racing. Jag har kört lite 100 oktan Aspen för mina modell flygplan med bensin motorer, och där är skillnaden minimal mot V-Power som verkar vara 98 oktan idag.
Nja. Motorn justerar upp laddtryck osv med ett högre oktantal även med en otrimmad motor. Motorn justerar hela tiden beroende på lufttryck (olika höjd), oktantal osv.
Tanka 88 oktanigt och sen kör in 98. Så lär du märka skillnad
Så man får faktiskt mer effekt och lägre bränsleförbrukning, med högre oktantal, även i en vanlig bil som inte är trimmad.
Normalt kan många bilar förändra tändningen lite till ett lite “bättre” läge om man har tankat 98 som har lite mindre tendens att knacka dvs tända spontant och våldsamt innan gnistan tänder. Det gäller speciellt bilar med ex fulltrycksturbo som går upp emot 1+ Bar överladdning. Där kan man se ( om man har en laddtrycksmätare, ex SAAB ) när laddtryck och tändning efter ett antal sekunder med full gas när varvtalet gått upp högt justeras ned lite kvickt pga att motorn detekterar knackning när det börjar bli lite väl varm mm vid högre varvtal efter ett litet tag.
Avgaserna ligger då vid dryga 900 Grader minst.
Jag har en äldre bil som protesterar med att gå lite ojämnt på jämn fart om jag tankar 95 = E10.
Det förvånar då den inte har turbo men har knacksensor och borde kunna justera för 95oktan utan problem. Nåja. Den har aldrig testats för E10 soppan. Nått någon limit för justering kanske?
Det är också att notera att den mindre spritinblandningen Och aning annan tändning etc rimligen borde sänka förbrukningen allt annat lika med ca 2% om man kör på 98 oktan . Mindre än man lär kunna mäta dock.