Sido-business eller karriärfokus

Vad tror ni är bäst ur ekonomiskt perspektiv, att fokusera på att prestera på jobbet oca sin lön eller söka sido-business möjlighet? Har provat bägge och har bägge men blir sällan lika fokuserad på karriären och hade kanske varit VD med kanske över 2 msek i årslön eller motsvarande om jag hade fokuserat på karriären. Dock men osäkerheten att det är svårt att skala lönen i sin karriär och samtidigt kan få kicken från en chefstjänst och landa på “vanlig” lön igen som jag har idag (800-1200 ksek/år). Är senior säljare. Hade varit nöjd med 700 ksek i lön per år men utdelning från eget bolag eller bonus på 2-4 msek/år. Men som anställd på svenskt bolag är i vanlig icke chefstjänst 2,0 msek per år ganska ovanlig samt uskatt 55% på det.

Om jag ska starta sido-business/Content marketing/affiliate eller motsvarande är min tveksamhet att det kommer kräva heltid för att tuppnå 2-4 msek i utdelning per år.

Hur tänker ni som driver sido med en senior tjänst idag på heltid?

Jag hade varit så nöjd att jag skippat lönejobbet…

1 gillning

Jo jag med men har inte större utdelning än ca 50 ksek /år från mitt bolag idag.

Om du har eget bolag har du väl redan en “side business”? Undrar lite vad det har med bitcoin och göra.

Jag värderade min verksamhet som om någon annan tjomme skulle starta upp den. Vad är sannolikheten att nystartade verksamheter generellt överlever särskilt länge? 10%. Vad tyder på att just den här kommer vara särskilt lönsam?

Utöver den risken så har man mer administration, ansvar och stress som arbetsgivare löser åt en annars. Jag antar att det är därför få startar eget. Särskilt inte högutbildade. Mysigt kontor och hög stabil lön ger ofta bättre riskjusterad inkomst.

Du kanske är bombsäker på att du får 2-4 miljoner utdelning. Kör då bara.

2 gillningar

Förstår inte varför du skulle knega vidare med 700k per år om du samtidigt kan få 2-4 miljoner i utdelning från sidoverksamhet.
Varför inte satsa på sidoverksamheten och plocka ut 7-8 miljoner i utdelning?