Silicon Valley Bank - starten på nästa bankkris?

Om det blir bankkrascher. Hur drabbar det en person som sitter på stora bostadslån och knappt något på börsen? Frågar åt en vän.

Det gör normalt ingen skillnad, man betalar på sina lån som vanligt. Om kraschen blir stor nog kan faktiskt räntorna börja sänkas.

Om det nu skulle eskalera till en ny finanskris så ser jag ändå ingen större risk att någon av de stora svenska bankerna skulle gå i konkurs. De kommer mest troligen att bli räddade av staten (oss) med nytryckta sedlar.

Annars får jag upp detta vid en googling:

Om du har lån hos en bank och denna bank går i konkurs kommer lånen att säljas av konkursförvaltaren till en annan bank eller kreditinstitut

Fan va gött!

Fast det finns nog en och annan Peter Wahlbeck ute i stugorna som tror annorlunda. :rofl:

Räntan från Nordax ligger på drygt 11 procent och Wahlbeck hävdar att han kände till det när han skrev avtalet, men att han hoppats att företaget ska gå i konkurs.
– Jag valde faktiskt ut Nordax eftersom de var ett Kalle Anka-företag som jag trodde skulle gå i konkurs. Och då hade jag inte behövt betala, säger han.

Peter Wahlbeck i tvist med bank – vägrar betala skulden

2 gillningar

Funderar även på hur det är med Credit Suisse som ställt in publiceringen av sin årsrapport för det är något lurt med balansräkningen
Kanske börjar det skaka nu?
Som flera skrivit innan har många statsskuldväxlar förlorat stort i värde pga ränteuppgången

1 gillning

Läs min länk till New York Times. De brukar inte ha fel om jag säger så.

Efter att de sålt och efter att de försökt börja sälja ett nytt paper för att dra in papper, då gick deras kunder och begärde ut sina pengar. Tänk över att över hälften av alla teknikbolag i USA har sina medel hos denna bank. Bolag som inte gått bra, bolag som behöver mer finansiering, ser att deras bank har till synes problem. Klart de tar ut sina pengar.

Som jag skrev ovan. Det är dumt att lägga sina tillgångar i en och samma klass av investering som dessutom är mer känslig än andra klasser.

4 gillningar

Amerikanska myndigheter erkänner att fler banker kan falla.

Källor: USA vill se nödfond för att undvika spararpanik

Efter Silicon Valley Banks plötsliga kollaps i veckan överväger Federal Reserve och finansmyndigheten FDIC att skapa en nödfond som kan stötta eventuellt fler krisande banker. Det uppger källor för Bloomberg.

1 gillning

Detta är det mest oroande. Att alla i/inom samma område använder samma bank och agerar exakt likadant på samma sorts nyheter.

Detta är ju deras uppgift. Men om nu inte bankerna investerat hos varandra likt försäkringsbolag försäkrar varandra så handlar det nog mer om att lugna average Jane och Joe om att de inte ska rusa till just sin lilla lokalbank i Albuquerque och orsaka problem genom att bidra till en bank run.

2 gillningar

Hot från Moody’s om sänkt betyg ledde troligen till kollapsen

Bakom den spektakulära kollapsen i Silicon Valley Bank låg ett samtal från kreditvärderingsinstitutet Moodys cirka en vecka tidigare, uppger två källor för Reuters.
Moodys ska ha meddelat att man planerade att sänka bankens kreditbetyg då de obligationer SVB parkerat sina pengar i gav för låg avkastning.
Efter rådgivning av bland andra just Moodys kokade SVB:s ledning ihop en plan som gick ut på att sälja de lågavkastande obligationerna för över 20 miljarder dollar för att investera i mer högavkastande tillgångar, erfar nyhetsbyrån. Då försäljningen gjordes med förlust ville banken fylla hålet via en riktad nyemission.
Men planen misslyckades. SVB lyckades inte driva igenom den riktade emissionen innan börsen öppnade på torsdagen och när nyheten om kapitalanskaffningen nådde marknaden var aktieraset ett faktum. Den fick också en rad startupföretag att börja plocka ut sina pengar ur banken, vilket i slutändan resulterade i att SVB kollapsade, skriver Reuters.

3 gillningar

Det här är ett vanligt fenomen inom tech överlag. T.ex:

• Företag kopierar de lösningar Google och Facebook har, utan tanke på att de är 10000x mindre och det är total overkill.
  • Kopiera Googles leetcode intervjuer.
  • Alla andra anställer som galna, då gör vi det också.
  • Oops, alla andra börjar avskeda X%, då gör vi det också.
  • Alla andra kör “growth at all cost” och drömmer om att bli unicorns, så då tar vi också in XX$ för att växa till varje pris.
  • Alla andra använder “big data”, “AI” och “blockchain”. Vi vet inte vad det är, men vi gör också det!
11 gillningar

Precis, det är därför de skapar en nödfond just nu men om snöbollen redan är i rullning kan det vara för sent.

Yellen aka ”inflation is transistory”…:man_facepalming:t2:

2 gillningar

Kan vi prata om hur Alecta sålde svenska banker och köpte denna nischbank.

De svarar med intern utredning, men detta är ett bolag som sköter mycket pengar för många svenskar tjänstepension.

Kan vi som privatpersoner med kapital his alecta göra nått över huvudtaget?

1 gillning

Ja vi kan sluta jaga snabba cash. Det går ofta väldigt dåligt för oss småsparare men också för giganter som Alecta. Skrev om det tidigare i tråden. Mer än så kan du och jag inte göra tyvärr. Välja bort de som söker kortsiktig vinst över långsiktig avkastning.

1 gillning

The Plain Bagel går igenom lite om vad som hände med Silvergate Bank och Silicon Valley Bank:

Men är inte just löpsedlarna om Alecta-förlusten rätt sensationella, för att vara djävulens advokat? 6,4 mdr av ett förvaltat kapital på 1 230 mdr vad jag kan läsa mig till: Alecta - alltid låga avgifter på din tjänstepension | Alecta.

Det kostar nämligen inte så mycket mer att förvalta en miljard än en miljon, och Alecta förvaltar idag cirka 1 230 miljarder kronor åt våra kunder.

Några promille av innehavet alltså? Det är ju precis som att företag i samma relativa storlek i en indexfond går i putten eller kraschar i värde stup i kvarten.

2 gillningar

Om jag läser Di korrekt valde Alecta att sälja svenska storbanker till förmån för dessa amerikanska nischbanker. Just på grund av avkastningen som förväntades vara högre jämfört med deras tidigare svenska innehav. Absolut att det är en droppe i havet hos dem, men likväl var det för att jaga högre avkastning till högre risk imho.

Varje krona räknas och här ville de ha mer kronor för sin investering. Tråkiga stabila svenska kronor valdes bort till förmån för mer expansiva kronor helt enkelt.

2 gillningar

Ja, investera i fysiskt guld nästa gång.

Det sista som hände när de visste att skutan var på att sjunka, var att betala ut bonusar till alla anställda inklusive ledningsgrupp. Hos en bank som sedan tidigare var mest generös vad gäller lön (2018). Det låter inte bra i mina öron.

8 gillningar