Kan du säga något mer om det?
Skrev här för ett antal år sedan att silver är en dålig investering. Silvergruvor är dock en ännu sämre investering. Att SB envisas med Keith Neumeyers “Financial scam disguised as a mining company” First Majestic som ett av sina största innehav säger en del om fonden tyvärr. Att Eric har en förkärlek till att retweeta WallstreetSilver ökar inte förtroendet direkt…
Silver kan vara en bra investering, men det gäller att ha väldigt bra timing. Silver brukar följa guld med med högre volatilitet…så timing är än viktigare.
Silver är dock en metall som inte har samma användning eller intresse som exempelvis guld. Silver är inte lika populärt som smycke, har inte samma unika egenskaper för industrin etc.
Silver är dessutom momsbelagt i många länder (även Sverige) medan guld som investering oftast är momsfri vilket också stärker marknaden.
Silver hade sina 2 historiska toppar först när Hunt-bröderna köpte upp majoriteten av världens silver för att manipulera priset. God två var 90-tal när silver gick åt i stora mängder för framställning av fotografier, men det var så.
Gruvor å sin sida är alltid högriskprojekt. Det är inga garantier att de ska kunan bryta så mycket metall som man spekulerat, att det ska gå så enkelt som man trott eller ens att landet man är i ska vara stabilt under gruvdriften. Visst, har man tur kan man bli rik men sannolikheten är liten. Att köpa gruvor/miners är att satsa på den mest riskabla delen av hela ädelmetallsmarknaden. Den där flest företag går i konkurs…
Jag har under 2000kr i fonden och väljer att sitta kvar som en påminnelse till mig själv för hur det blir när man avviker från breda globala indexfonder. En billig läxa med små summor som gör att merparten av mitt kapital får ligga “tryggt” i globala indexfonder.
First Majestic var det ja…
Till att börja med har vi det sanslösa haveriet med Jerrit Canyon-gruvan som man “köpte” av Eric Sprott för en halv miljard dollar. Man har en gammal mexikansk skatteskuld på 550 miljoner dollar, man har en insiderstöld på 87 miljoner dollar. Man förlorade pengar redan när silvret såldes för $28… nu ligger priset på $22,50…ganska långt från de 140-dollars nivåer Keith högljutt basunerade ut skulle inträffa redan för 5 år sedan.
46 månader kvar, sen är resurserna slut för gamle börs-mecklaren Keith Neumeyer och hans AG. Eller ja, Keith går det ingen nöd på. Han och hans insiderpolare har dammsugit det här bolaget på pengar i åratal.
Jag är tveksam till denna mer och mer, spec sett till avgiften. När silver sticker upp nästa gång ryker hela mitt innehav i fonden
Eric resonerar sin yoga, sina fonder och makroekonomiska lägret.
Samma här.
24,02 i skrivande stund:
Japp det blev läge nu. Hela mitt innehav åkte ut genom dörren med buller och bong. Skönt att det hastigt vände upp till att gå plus innan jag sålde av ![]()
Snart blir det en short squeeze för silver brukar det ju heta. Sälj inte än ![]()
Ja uppgången är alltid runt hörnet enligt herr Strand ![]()
24,98 för en halvtimme sedan.
Grattis! Bra att ännu en har genomskådat förvaltarens säljsnack. Trist att han har fått såpass mkt gratis exponering och möjlighet att marknadsföra sig här.
Jag är en av de som sitter med en del i AuAg’s olika fonder. Framförallt Silver Bullet.
Absolut att det varit Eric Strand som sålde in sitt koncept. Men jag är inte en fan boy, utan har direktägda aktier och jag har andra fonder med liknande innehav också.
Men om man tycker att det varit för hög risk och man inte är nöjd med investeringen så har man väl knappast lyssnat på vad han sagt? Och man har inte haft en klar ide om vad man ger sig in i.
Silver miners är en av de mest riskfyllda investeringarna man kan göra via börsen och fonden AuAg säger han ju till och med är den mest riskfyllda fonden som finns.
Men så klart trist om man tex köpte på toppen 1e feb 2021 och inte köpt vid annat tillfälle för att snitta in sig. Då ligger man på ett kraftigt minus idag. Men om man köpte vid fondens introduktion och sålde den dagen så hade man realiserat en vinst på 70%. (ps. ni kan gissa vem som hade en köp punkt just det datumet?)
Köper man idag och säljer på den nivån, om / när den återkommer, så gör man en vinst på 60% ca.
För min del ligger jag någonstans runt 0 i nuläget, men jag har sålt och köpt många gånger längs vägen. Gissningsvis med en liten vinst.
Men mitt perspektiv på investeringen har sedan 2020 när jag först köpte en del varit att jag bestämt tror på att silver kommer ta sig över 30 $/oz och att det är sannolikt att det tar sig över 35 också.
Om vi hamnar på 30 kommer fonden med stor sannolikhet ha presterat bättre än globalt index vid tidpunkten. Och sannolikt kan man då sälja med en vinst på mer än 70% mot dagens värdering.
Men man gör som man vill och tror.
Jag ligger kvar i silver och guld miners med mer än 20% av min portfölj.
Det är ju tyvärr ganska vanligt att skylla på någon annan när en investering inte gått så bra. Precis som att den man lyssnade på aktivt valde ut investeringsobjektet på nätet/banken och dessutom tryckte på Köp-knappen! Och visst kan man ha synpunkter på avgifter och annat men det är ju inget som är någon större hemlighet direkt…
Tycker man att fondens avgift är för dyr kan man välja andra, eller direktköpa aktierna fonden äger. Jag kan se fördelar med alla strategierna, om man tror på silver, och guld.
Att klaga över att det är en story som säljs, det får mig mer att tänka att du inte tänkt till innan du köpt. Det är en dålig ide att köpa någons enskilda story! Om man däremot är övertygad om en möjlighet och tycker att någons story ligger i linje med den analys man själv gör, då kan man våga sig på att satsa en väl avvägd del av sin portfölj på den saken.
Men man måste ju vara medveten att man gör det med den samtidiga kunskapen att det flesta försök att slå marknaden som helhet går dåligt. Har du inte helt koll på vad du gör, inte vet riktigt hur det fungerar, eller tycker det är jobbigt att förlora den del du sattsat - kör med globalt index!
Alla dina punkter är rimlig kritik. Men vet man vad man ger sig in på så tycker jag ändå det mesta faller.
För egen del är det ett trevligt tidsfördriv att hålla koll på min portfölj. Inget jag rekommenderar den som inte har intresset och lusten att lägga tiden på det. Då är det globalt index man ska hålla sig till, eller Lysa eller motsvarande. Jag har en majoritet av mina totala tillgångar placerat i motsvarande globala index, via pensionslösningar etc. ROI på min tid känns bra. Inte monetärt, då hade jag gissningsvis tjänat mer på att jobba extra. Men det hade jag nu inte orkat, utan kvällstidsfördrivet när barnen lagt sig och man slösurfat på Netflix har jag istället lagt på detta.
En relativt stor del av mitt “semi-fria” kapital har jag placerat mot silver och guld miners. För att jag tror på det “caset”. Det är ett bet mot att de allra flesta över tid misslyckas med att slå globalt index.
Jag har de senaste åren ansett guld vara undervärderat och silver ännu mer. Mina köp av guld startade jag någon gång 2019 eller vad det var. Och har framförallt sett det som headge mot kris, börsnedgång och inflation. I en bristsituation om guld är efterfrågat har jag tänk att miners måste komma ikapp förr eller senare. Så jag har ansett att jag köpt miners billigt. Nu köper jag inte mer, utan kommer sälja av vid intervaller framöver när guld och silver stiger och Miners följer. Är mitt case fel, så kan jag leva med det.
Jag har periodiskt ägt Miners som aktier, men konstaterade att det var frustrerande att förstå de olika individuella bolagen. Vilket talar för fonder. Helst index. Jag valde att gå in i Erics fonder, men har också flera andra etfer. Ca 50% i Erics i nuläget.
Klart att han har sitt eget case för att sälja sin produkt. Men det förstår man ju att så är det med alla fonder. De stora globala fondbolagen kan så klart vara billigare. Men jag tycker fortfarande att Eric verkar göra ett bra jobb, med bra strategier, och tycker det är rimligt att äga fonderna om man tror på samma case.
Att äga minders är inte för alla, det kan vara tufft mentalt att se en fond gå ner 50% mot globalt index. Men som nu när ens fond är upp 37% på en månad och globalt index rör sig någon 1-2 % upp är det trevligare.
Jag har AuAg Silver och behåller. Sen har jag en massa miners sen mitten 2018 köpt i olika lägen, mitt mål är alltid priset i portföljen. Många köpta med nergångar på 40-50% ,sen upp 70-100% tills mitten 2021 , nu ner igen som satan . Mitt mål är alltid 20 grams guldtackor sen dess . lyckats får ihop 5st iaf. Använder bara halva kontot hela tiden ,den andra är för köp vid rea . Köper bara på kvartalsstaplar som sjunkit mer än 22% och botten är 2-5% från lägsta . Nu ska jag börja med Guldcoins 1oz som mål . Behåller alltid grundinvesteringen alltid. Min andra halva ligger och tickar ränta på den för dagen bästa sparpluskontot på Avanza. Portfölj upp med 17200 just nu . Så drygt 8000 kvar till pengar för ett ännu köpa av fysiskt guld. Det är min vision. Vi får väl se hur det ser ut om nått år eller 2.
Varför så bitter? Känns ju som om du är en som köper på topparna och sitter och grinar vid nergångarna.