Silver Bullet-ägare, börjar det bli dags att sälja? Hur ska man resonera?

Jag vet att det är många här på Rika Tillsammans som blivit charmade till att investera i Eric Strands växande portfölj av fonder. Jag själv köpte in mig i Silver Bullet år 2020.

Men vad gör man rent generellt när man har ägt en nischfond i flera år, den fortsätter att gå back år efter år, den är dyr, och presterar långt under index?

Nu den senaste månaden har silvret gått upp en del (nära dess högst nivå det senaste året), men ändå så ligger Silver Bullet-fonden back -0,78% i år och -1,59% senaste året och -8,84% de senaste 3 åren.

Jag måste haft riktigt dålig timing, för jag ligger fortfarande back -21% på min investering. Men nu har det ändå återhämtat sig lite, och trots att det är negativt för året fortfarande, så känns det som att det börjar bli en bra punkt att sälja och kliva ur denna fonden och ta förlusten.

Hur resonerar ni andra Silver Bullet-ägare? När kommer ni att sälja? Har ni redan sålt kanske? Eller kommer ni vänta tills ni når break-even? Eller tror ni fortfarande på Eric Strands dröm om silver på $100 (inom er livstid)?

4 gillningar

Jag har bara 50k i AuAg SB, jag låter det vara i hopp om förbättring. Som en lottsedel.

Dock var han väl alltid tydlig med att fonden är en de absolut mest riskfyllda i sverige/Europa? Riskklass 7+ eller liknande brukar han väl säga.

Fonden påverkar ju av silvret och ingen här kan väl direkt påverka silverpriset. Tror man på stigande silverpriset så bör man gynnas av denna fond. Tror man inte på det så är det kanske bättre att att sälja.

Samma sak för mig med Pacific Precious år 2019. Bara att lära sig och gå vidare i livet…

3 gillningar

Troligen har du tagit för hög risk i en högriskfond. Personligen tror jag det är dumt att sälja nu när mycket pekar på att guld/silver kan skjuta i höjden. Gruvbolagen laggar efter guld-och silverpriset och är troligen undervärderade. Finns inga garantier såklart. Vill du ha lägre risk/reward kan du växla fonden mot mer ren guldexponering.

2 gillningar

Jag äger också Silver Bullet men tänker absolut inte sälja, tvärtom siktar jag på att öka min position vid tillfälle.

Utvecklingen av gruvbolag har inte hängt med utvecklingen av fysiskt guld/silver i år, och spreaden är på extrema nivåer historiskt.

Vid tidigare tillfällen då spreaden varit i närheten av lika stor har gruvbolag haft fantastisk utveckling på 6 månaders sikt, varje gång.

5 gillningar

Buy the f***ing dip!
Skämt åsido men en sådan volatil fond bör man balansera mot sina övriga innehav om man ska ha den, jag håller 10% silver bullet och ombalanserar varje månad.

2 gillningar

Äger också fonden. Ser den så att säga som lekhinkarnas egen lekhink, så svängningar kan jag ta med gott mod. Har endast småsummor investerat, men tanken är att skjuta in mer pengar när jag ser bra lägen och dessutom t.o.m. eventuellt kunna börja ta hem lite vinster i den när stjärnorna står rätt. Då jag haft ofantlig tur med tajmingen hittills är jag upp ca 12%, men räknar absolut inte med att detta kommer hålla någon längre tid. (Eller ens över nästa vecka).

Jag tänker att i ett större perspektiv talar egentligen minst lika mycket för silver i dagens läge som vid fondstart. Så krasst sett tror man på silver som case eller inte.

1 gillning

Intressant nog togs mitt kritiska inlägg bort, men att hålla kvar vid en investering som du inte hade köpt idag och hoppas på att den återhämtar sig är ett vanligt tankefel.

Generellt är det rationella rådet:

Hade du haft allt i kontanter idag och ändå hade satt in det i den här fonden, så behåll. Annars sälj.

Du har ju redan gjort förlusten redan egentligen. Frågan är bara hur ska du investera i fortsättningen.

3 gillningar

Smart marknadsföring av fonden från början, dvs att den är superrisky och kommer definitivt blöda. Men på en jävligt lång sikt så kommer den en dag att överträffa allt! Den enda som på riktigt tjänar pengar på detta är Eric genom fondavgifterna.

12 gillningar

Håller med att det gjorts en bra mf av fonderna. Har inte sett någon annan fondförvaltare varit lika synlig i finansmedia/bloggar som Eric. Sen är det väll få som lyckas bli rika på guld och silverbolag. Narrativet om fysiska tillgångar med 1000årig trackrecord är lätt att ta till sig. Många förhoppningsbolag går dock i konken då kostnadssidan oftast blir stor förr eller senare.

2 gillningar

Nåt sånt. Men jag vill inte påstå att det är en bluff eller så. Bara att det inte gick bra för mig.

Jag minns att Pacific Precious i början på 2019 gick sämre än guldpriset en period och då kände jag att det inte var nåt för mig.

Råd till dig… Vet inte, är du bekväm med risken?

1 gillning

Långt under index är nog inte korrekt.

Vad jag kan utläsa är den också cirka +30% på 4 år inkl dollarutveckling.

Sälja eller behålla en fond man bara haft i 3 år beror kanske mycket på hur stor del av portföljen den utgör. Är den inte större än säg 5% av din total så hade jag nog gett caset ett gäng år till alternativt sålt av ner till runt 5%.

Hur mycket tror ni ökning av antalet aktier påverkar gruvbolagens pris mot guld? Värdet på en aktie bör väl urholkas av utspädningen. Kan det vara en förklaring till underprestationen vs guld? @Zino @AuAgEric

Exempel på de 5 största gruvbolagen och antalet aktier 2023 och 2023.

Newmont: 498–796 (+60%)
Barrick Gold: 1001–1755 (+75%)
Franco-Nevada 147–192 (+30%)
Wheaton Precious 357–454 (+27%)
Agnico Eagle 173–496 (+186%)

1 gillning

Du är inne på något intressant här och det gäller alla grafer som baseras på “aktiepriset”. För att byta blick så kan man ta Apple som haft perioder med mycket nyemissioner och senast med aktieåterköp. Vi båda “tillfällena” så är det inte så stor skillnad på bolaget värde totalt i marknaden men det får stor effekt i grafer. Vid aktiåterköp så blir priset per aktie högre och det ser bra ut i grafer men egentligen har inte bolaget blivit mer värt. Vid nyemissioner blir det motsatta effekten.
Självklart kan marknaden ha en tolkning på bolagets agerande och det får viss prispåverkan…
Hade varit kul med mer grafer på bolags börsvärde över tid.

3 gillningar

Känner mig lite lurad! Trodde tråden skulle handla om lyxiga retro husvagnar. :cry:

Silver Bullet husvagn.

Men, men, lycka till med fonderna! 🩶

12 gillningar

Tror du på strategin i fonden så bestäm en procentuell del av sparandet som ska ligga i den. Då köper du billigt och säljer dyrt. Tror du inte på fonden så sälj allt imorgon.

3 gillningar

Ärligt talat, svårt att ta honom seriöst när han säger sånt här…

5 gillningar

Helt meningslös produkt. Den enda vinnaren är Eric Strand. Trist att så många lurats in i hans snack om silver osv.

9 gillningar

Har väl varit dags att sälja sen dag ett, förmodligen världens sämsta fond.

2 gillningar