Sjukförsäkringen ersätter minskad inkomst pågrund av långvarig sjukdom medan sjuk- och olycksfallsförsäkringen ersätter om man får en bestående nedsättning på grund av olycksfall ELLER sjukdom vs endast vid olycksfall för en olycksfallsförsäkring.
Jag har tidigare endast haft olycksfallsförsäkring men i samband med att jag bytte fack så bytte jag.
Vad är värt att betala för en sjukförsäkring i Sverige? En som tex ersätter 70% av lönen om man blir totalt oförmögen att arbeta?
I försäkringsknarkande Tyskland är “berufsunfähigkeitsversicherung” (försäkring mot arbetsoförmåga) väldigt Vanligt och folk betalar ett par hundra euro (beroende på yrke) för 2000€ i månaden försäkring.
Men där är massa skattetekniska avdrag på avgift och försäkringsbelopp så jag vet faktiskt inte hur man ska jämföra…
Den där nivån har man ju i Sverige obligatorisk opt-in på via försäkringskassan, sjuklön är 80% upp till taket (SGI) försäkringar får som mest ge 90% av lönen. Det vanliga är att de träder in efter en viss karens på 30-90 dagar, men det finns de börjar gälla redan från dag 15 vid sjukskrivning eller dag 8 vid arbetsskada.
Jag funderar på att skaffa en sjuk-och olycksfallsförsäkring, men blir lite osäker efter att jag läst ovanstående.
Tar gärna emot input;
Jag är 49 år och har varit sjuk i några år, har 75% sjukpenning. Jobbar 25% och har en bra inkomstförsäkring via jobbet.
Fick något slags ryck och tänkte jag behöver en försäkring om jag snubblar över en brunn och behöver amputera benet. Lite extra nervös för ekonomi och hälsa eftersom jag är orolig att få sjukpension och då bli uppsagd och få ordentligt sämre ekonomi.
Vet inte…jag har kvar min sjuk&olycksfall men är tveksam egentligen. Och nu har jag nyligen tecknat två barnförsäkringar också… “för det ska man ju ha”.