Jag och min syster ska köpa en släktings fritidshus, en väldigt mysig stuga i Småland med sjöutsikt.
Vi ska mestadels hyra ut den och sen spara några veckor var och nyttja den för oss själva.
Naturligt kommer det upp lite frågor för oss som jag tänkte ta hjälp av forumets vishet.
Innan köp, ska man ta dit en besiktningsman? Ägaren säger att det blivit gjort och att taket var det enda med anmärkning. Vad händer om det t.ex är fuktskador? Täcker försäkring om man inte besiktad det?
Vad med försäkring? Räcker min hemförsäkring från IF? När jag hyr ut och så?
När vi börjar få intäkter från uthyrning, startar vi ett nytt konto på en av våra banker för att samla in pengar och sen dela upp? Eller gemensamt konto?
Vi kan väl börja här tänker jag, kommer säkerligen på fler frågor senare. Tusen tack för ett strålande forum! Gott nytt år!
Be om att få besiktningsprotokollet och kolla att det är max ett halvår gammalt.
Dubbelkolla alltid med ditt försäkringsbolag om du ska hyra ut för det är olika villkor på olika försäkringar. Rekommenderar också att hyra ut långtid eller, om korttid, via tex airbnb där viss försäkring ingår.
Spelar ingen roll hur ni gör med konton. Det viktigaste är att hyresintäkter över 40 000 kr per person per år, redovisas till Skatteverket eftersom det är beskattningsbar inkomst. Annars kan ni åka dit för skattefusk. Tror airbnb hjälper till att ha koll på det där.
2: Du behöver ha ett uthyrningstillägg i hemförsäkringen. Jag har just ett sådant från IF.
3: Det är ju helt upp till er. Jag tycker det är enklare att hålla koll om man samlar alla intäkter och utgifter relaterat till uthyrningen på ett eget konto. Sen om ni båda vill kunna disponera kontot eller om en av er gör det är ju upp till er. För transparensens skull kanske det är bäst att det är ett gemensamt konto. Vill ni plocka ut pengar från kontot så är det ju då bara att föra över till era egna konto.
Vi ska göra ett separat konto endast för hyran som du föreslår.
Senaste besiktning var för 1 år sedan, jag ska ta kontakt med ett försäkringsbolag, de kommer då att skicka ut en man för att titta på huset har jag hört.
Eftersom att vi är 2 personer på fritidshuset så undrar jag att när vi ska deklarera och betala skatt på hyran ska man bara dela inkomsten på 2 när man för upp det på deklarationen?
Vill ju inte att en av oss får betala mer i skatt än den andra =]
Tack för hjälp!
Edit: googlade fram det här
Du ska ta upp ett överskott på 3 200 kronor som kapitalinkomst när du deklarerar. Skatten är 30 procent av överskottet, vilket blir 960 kronor för din uthyrning. Om ni är två personer som äger lika stora delar av bostaden ska var och en ta upp 1 600 kronor som kapitalinkomst när ni deklarerar