Läs den här Ulrika.
Mvh.jack
Läs den här Ulrika.
Mvh.jack
Norska konsumentverket anmäler Nordea … - Småspararguiden
Norska konsumentverket anmäler Nordea för vilseledande marknadsföring | Småspararguiden…
Lite till om Nordea aktiva fonder.
Mvh.jack
Lite till. Samma råd ftån Nordea bankförsäljare som du fick. Bra att använda huvudet själv och läsa lite småspararguiden.se
Mvh.jack
Mer om Nordea blandfonder.
Mvh.jack
Jättestort tack, Jack
Jag har inte tidigare reflekterat över hur avgifterna påverkar sparandet, förrän jag i förra veckan började lyssna på Rika Tillsammans. Nu har jag flyttat hälften till Lysa. Som jag skrev i frågan i början på tråden så undrar jag om man verkligen bör lägga alla äggen i Lysa korgen.
Jag vill inte själv pyssla med att köpa och sälja. Jag har hittills fått hjälp av seb och Nordea att göra detta, och bokat tid med dem var 6e månad.
Har du nåt råd vad jag ska göra med det som nu står på Nordea, med avgifter på i genomsnitt 1.5%?
Mvh Ulrika
Hej.
Billigast är det att välka Nordnet eller Avanza och riktigt smidigt bälja LF Global indexnära 100% långsiktigt. Kortsiktiga pengar på sparkonto. Sköter sig själv. Lysa är också bra fast blir lite dyrare men smidigt det med. Tänk bara på att Nordea tillåter inte flytta Isk till annan bank. Då tror jag du får sälja fonder och ta ut pengar och investera i antingen Nordnet.Avanza eller Lysa. Eller välja billigaste global indexfond på Nordea om det finns Spp aktiefond Global eller Nordea passiv global. Jag hade flyttst allt från Nordea till Lysa eller Nordnet/Avanza. Men en global indexfond sköter sig själv.
Mvh.jack
Tack igen Jack.
Finns det någon risk med att ha alla mina pengar i olika hinkar på Lysa? Om Lysa konkar om 15 år, eller likande. Eller är pengarna då placerade och påverkas inte?
Ulrika
Ulrika den största delen, typ 95-99% av dina pengar i LYSA är i riktiga aktier och räntor. Den resterande delen är finansiella instrument för att hålla nere kostnaderna. Att LYSA skulle gå i konkurs påverkar inte ditt innehav av de, dom är dina, inte LYSAs. Det kanske skulle vara problem att sälja dom ett tag exempelvis.
Kör allt i LYSA så kommer det gå bra ska du se. Se bara till att inte ta för mycket risk bara, annars blir det jobbigare i nedgången som alltid kommer. Lycka till!
Stort tack. Det var precis detta jag önskade svar på från början.
Jag ska börja med att sälja av de , hos Nordea, med högst avgifter ?. In på Lysa eller Lf global.
Ulrika