Ska jag köpa en Ipad Pro som "föreläsningsdator"?

Hej! Jag har ett litet bekymmer av teknisk karaktär som jag gärna vill lufta och se om någon här i forumet har några bra inputs.

Jag och en till person har ett konsultföretag som bland annat åker runt och håller utbildningar på diverse företag ett par gånger i månaden. Vi använder oss just nu av min privata Macbook Pro som allt som oftast fungerar utmärkt att koppla in i deras projektor/skärm med min dongle usb-c till hdmi. Men i vissa fall fungerar detta inte alls. Jag är hyfsat teknisk bevandrad men lyckas inte riktigt förstå varför. Det har dock alltid fungerat att koppla in en gammal pc-laptop med hdmi-utgång.

Nu är vi i läget att vi ska köpa in en dator till företaget som ska användas till just detta och även lite lättare admin. Min plan är då att köpa en Ipad Pro med tillhörande tangentbord. (Det finns även finns ett behov av att kunna köra appar i andra utbildningssyften vilket gör att en Ipad hade varit bra). Min farhåga är dock att det kan bli bekymmer på samma sätt som med Macbooken och framför allt för min kollegas skulle så ska det gärna fungera så smärtfritt som möjligt. Finns det någon typ av dongel eller kabel som man kan vara säker på att det fungerar, eller ska man helt enkelt satsa på en Windows-laptop? Det senare är ett klart sämre alternativ av andra anledningar (bland annat en kollega som inte kan hantera så mycket annat än Apple-prylar). Man kan såklart köpa båda men bara tanken på att ha en extra Windows-laptop som ligger och samlar damm största delen av tiden känns lite onödigt och ger mig lätt ångest.

Finns här på forumet någon som varit i samma sits och kommit fram till en bra lösning, eller bara tänker smartare än mig så dela gärna med er :slightly_smiling_face:

Välkommen till forumet :smiley:

På min arbetsplats har vi ett mycket stort antal iPad Pro 12,9"
Till dessa använder vi dagligen följande produkter som vi vet fungerar mycket bra:

Vi kopplar iPadsen till flera olika projektorer av märket Vivitek och NEC.

Tips: om inkopplingen skulle krångla någon gång, så koppla loss iPaden och gör en hård omstart och prova sedan att koppla in den igen.

Lycka till.

1 gillning

Ja jag kanske inte ska göra det mer komplicerat än så. Men skönt att veta att den setupen brukar fungera. Tack!

1 gillning