Ska jag köra likvärdiga placeringar?

Jag har på sistone försökt samla min privatekonomi på Avanza för bättre överblick. I mitt innehav ingår flera “slattar” i form av en gammal IPS, ett barnspar, ett privat pensionssparande mm i storleksordningen 50’-150’ vardera. Målet för mig har varit att lägga om från dyra fonder hos storbank till billigare sparform (ISK och KF) på Avanza.

Hur ska jag nu tänka kring placeringar för dessa olika slattar? Ska jag köra bred global indexfond (LF Global indexnära el likn) i alla de här eller ska jag välja lite olika global- och Sverigefonder? Kanske kan det vara en möjlighet att se olika utveckling på dem om jag väljer olika fonder eller hade ni bara kört i huvudsak samma upplägg? För alla gäller långsiktigt sparande 15-20+ år och aktiefonder naturligtvis.

Hej,

Det skulle absolut funka med endast en Globalfond, det är en väl diversifierad portfölj om man vill göra det enkelt för sig.
Sedan kanske man vill ha en homebias där man då plockar in en Sverigefond och sedan eventuellt en fond i tillväxtmarknader, men det är verkligen upp till en själv hur man vill fördela.

Men du skulle kunna kolla in ”globala Barnportföljen” den förenklade versionen om du vill ha en enkel portfölj med bra diversifiering.