Ska jag spara till privat pension om 30 år?

Hej

Jag är 34 snart, arbetar statligt med lön på 36 100 får ut 28 450 typ efter skatt. Gift med man som har samma lön en tusenlapp mer om det spelar roll.

om Jag jobbar till riktåldern 69 år ser min pension ut följande:

På Lysa har jag 1,7 miljoner varav miljonen är på räntekonto till kontantinsats om typ 1-2 år. Jag har 660:000 på vanliga Lysa 100% aktier konto och 85:000 pensionskonto också 100% aktier.

Jag försöker spara privat till min pension cirka 500 ibland 1000 kr per månad. Tanken är väll också som pensionär att de pengarna jag inte använder per månad som förhoppningsvis blir över ska jag fortsätta spara på ”vanliga” lysa kontot även som pensionär.

Samtidigt har jag läst att man som boende i Sverige inte behöver spara privat till sin pension då vi får pension men genom jobbet mm.

Det jag funderar på är ska jag spara privat till pensionen eller är det ”dumt?” Om jag ska spara privat vilken summa är bra? Sparar till vanliga lysa cirka 2-3:000 per månad.

Jag är kluven och växlar ibland, ibland känner jag att 500 kr per månad till pensionen är lagom. Sen stressar jag och känner 1000 kr minst.

Samma sak gäller också mitt räntekonto på Lysa där miljonen ligger 1019 just nu. Ska jag månadsspara där med? Det är också lite buffert konto eller ska det gå leva självt med 2,12% ränta som utbetalas vid årsskifte?

tack för hjälpen och ursäkta rörigheten.

önskar en trevlig helg sen :blush:

Snyggt sparat! 1 miljon till kontantinsats + ~700k utöver det i kapital på Lysa 100% aktier är riktigt bra givet er ålder, tycker jag.

Jag tycker inte du behöver spara privat till pension. Förenkla ditt sparande:

Kontantinsats → det som blir kvar blir buffert när ni köpt bostad
Långsiktigt sparande → Lysa 100% aktier

Det som kan diskuteras är mellanhink för sparande med kortare horisont. Då kan man t ex ha 50/50-konto på Lysa eller motsvarande.

Huruvida du skall spara till buffertkontot/kontantinsatsen nu beror helt på vad du tror du vill köpa för bostad. Ju dyrare bostad desto mer ska sparas in dit så att ni har möjlighet att köpa den bostad ni vill köpa.

1 gillning

Hej! Tack snälla för hjälpen och tydliga råd :blush: ja alltså med vår nuvarande lägenhet och min miljon kommer vi ha 2 miljoner i kontantinsats. Vi kommer köpa radhus som kostar mellan mellan 3,5-4,5 miljoner :blush:

:flexed_biceps: då har ni ju alla möjligheter i världen att köpa i den prisklassen. Ni har en finfin ekonomisk sits som ej återspeglas korrekt i minpensions simuleringar eftersom ni redan lagt grunden till en god kapitalresa som blir mer och mer betydande ju äldre ni blir. Lönen eller pensionen spelar mindre roll ju äldre man blir om man spelar sina kort rätt, vilket ni gör.

1 gillning

Tack snälla :blush::grinning_face:

1 gillning

Till pension vet jag inte, men jag kan varmt rekommendera ett allmänt konstant sparande som får växa över tid. Den känsla av trygghet och frihet som kommer med det, att slippa ekonomisk stress, att ha möjlighet till ett sabbatsår, eller en dyrare resa utan att behöva tänka på kostnaden. Och sedan ha möjligheten att sluta jobba när man är gammal, om man blir sjuk eller får sparken när man är 60 är det kanske inte helt enkelt att ta sig tillbaka. En rejäl summa på kontot är balsam för själen!

10 gillningar

Tack snälla för din tid och kommentar :blush:

Fråga nummer 1 är väl om ni avser att jobba hela vägen upp till riktåldern, så ni har en bild av vad ni siktar mot. Fråga nummer 2 är om din man har tillgångar i tillägg? (du skriver på “På Lysa har jag…”).

I övrigt ser det ju väldigt stabilt ut och jag hade personligen i din sits inte lagt in 2 MSEK i kontantinsats på ett boende som kostar 3,5-4,5 MSEK. Jag hade nog lagt in 30% kontantinsats och varit nöjd så (pengar man stoppar in i bostaden är svåra att få ur igen). Givet att ni redan har 1 MSEK i nuvarande bostad så har ni då i runda slängar kvar 1,5-2 MSEK till buffert + en stabil investeringsportfölj som lägger grunden för er framtida trygghet/pension. En snabb koll på ränta-på-ränta kalkylatorn ger att 2 MSEK + 3000 kr/mån i sparande (vilket du nämner), 7% ränta över 20 år ger 9,3 MSEK. Klappat och klart, pension före 60 :wink:

Hej! Tack för din kommentar och tid :blush:

håller med för fundera på det hu länge vi vill jobba, svårt att veta det nu.

Vi äger lägenheten 50/50 och vi har äktenskapsförord. Vi sätter av i nuläget 10:000 var av våra löner till utgifter resten i eget sparande. Min man investerar också i Lysa men har inte alls lika mycket eget kapital som mig men ändå över 200:000 iaf.

Jag sparar för att det ger senare frihet och möjligheter men lever också nu, resor framförallt ger mig lycka över tid.

1 gillning

, väldigt klokt sätt :blush:

1 gillning

Läs på om Svensk pension och hur arbetslivet påverkar den. Just nu är det en rejäl tröskel att förbättra sin pension om man har upp till ca 40.000 i lön under sitt arbetsliv. Det beror på att sparade pengar och extra tjänstepensioner upp till kanske härad 2 MSek reducerar de tillägg som de flesta som har inget sparat inget alls får . Ex bostadstillägg upp till 7300 / månad skattefritt.
Om du räknar med att yrkeslivet kommer ge löneutveckling upp till statsskattegränsen inom säg 10-15 år har du ett annat läge. Då kommer du rimligen med eller utan extra sparande att få pension som anses räcka och inga behovsprövade tillägg finns vid denna pension som kan reduceras pga förmögenhet. Då kan du helt klart få full effekt av dina sparade pengar. Att du sparar extra även nu ca 6000 per år hjälper men det blir kanske bara ca 300.000 i dagens pengar om 30 år. Det kan förgylla säg 10 år som pensionär3med 2500 Sek per månad.
Dom pengar du redan har sparade 660000 väl förvaltade är den stora grejen. Bör kunna bli ca 1,6 MSek realt om 30 år med 3% tillväxt i 30år med inflation och ISK skatt avdragen.
OM du tror att du kommer harva vidare på nivån 40.000 i lön för alltid får du hoppas på att reglerna kring pension ändras framöver så att arbete och sparande lönar sig för även normal inkomsttagare. Alternativt att dina placeringar lyckas mycket bra och pensionen blir högre än schablonen.

2 gillningar

Känns som ganska lite TJP?

Jag började jobba sent på grund av att jag utbildade mig 5 år på universitet.

Tack för hjälpen! :blush:

Försök få höglön och ha itp1 så löser det sig. Byt jobb ofta, stanna inte mer än 2 år. Efter 2 år bör du åtminstone kolla om du kan få mer betalt nån annanstans, gör du ett bra jobb kan du ju bara bluffa och säga att du har ett erbjudande så bör de höja dig. Kräver ju såklart att du gör ett bra jobb.

Tonen med chefen jag har i vanliga jobbet och i lönesamtal är helt olika. I lönesamtalen visar jag mitt värde och påvisar vad jag gjort och visar att jag kan få högre betalt om jag öppnar linkedin och kräver alltid maximal löneökning. Jag kommer exempelvis försöka pusha på 30% löneökning nästa samtal vilket är hysteriskt, gäller att få 10-15% att verka lite så vi inte pratar om mindre summor i slutändan. Fick 22% löneökning nu senast :man_shrugging: de försökte ge mig 4.5% och jag tog diskussionen.. det kommer inte pengar från himlen för att du är snäll, de måste veta att du drar om du inte betalas det du förtjänar och de får gärna vara beroende av dig antingen som expert eller din output. Att bli bra på AI är exempelvis guld just nu.

1 gillning

Möjligtvis lite off topic, men jag är lite tveksam till alla råd som gäller att man bör höja sin lön. Det är ett sätt av flera att ta sig an livet och jag är tveksam till att just hög lön är det som ska styra hur man lever sitt liv.

De flesta svenskar kommer jobba tiotusentals timmar i livet. Självklart är det kul om alla dessa belönas med en hög lön, men kanske ännu viktigare är väl att man gör något som känns meningsfullt och roligt? Något man får glädje av och trivs med. I den bästa av världar kombineras det med en hög lön, men för mig är nog de andra värdena viktigast.

Tiden man har till sitt förfogande är ju trots allt begränsad.

För mig skulle det i alla fall vara starkt ångestdrivande om jag efter varje 8 h arbetsdag var tvungen att trösta mig mig att “det här var ju trist, men jag fick ju i alla fall bra betalt” :scream:

7 gillningar

Tack snälla för råden :blush:

Bra sparat! Huruvida det är “dumt” eller inte att pensionsspara mer beror på om just Du vill acceptera 69 som en rimlig pensionsålder. :wink: Det är bara då den prognosen har någon större betydelse.

Kan det finnas en risk, att du med åldern kommer finna att din tids verkliga värde är något helt annat än vad en arbetsgivare rimligen kan tänka sig betala? I vanliga fall säljer du nämligen drygt 230 dagar per år till en arbetsgivare med ett heltidsjobb. Det är tusentals timmar per år, där du utbyter din absolut bästa hälsa, energi och tid mot X kronor, medan åldern sakta men i ökande grad gör anspråk på kroppen. Tiden du har kvar går bestämt mot noll, medan du möjligen får Y% i löneökning per år. Är det en bra deal, i tre decennier till, för 5 dagar i veckan? Vet du på förhand, att det absolut inte finns något annat du hellre skulle vilja göra med alla dessa tusentals timmar per år, så kan denna transaktion av din tid mot X kronor vara en bra deal. Då kan det mycket väl vara så att du inte behöver pensionsspara privat! Men i annat fall kommer de privat sparade “pensionspengarna” alltid kunna hjälpa dig att hitta ett alternativt tidsupplägg för ditt liv, när du väl känner att det är dags.

3 gillningar

Lönesamtalen jag haft har aldrig varit någon förhandling. Det är mest bara en årlig justering som (förhoppningsvis) följer inflationen. För en förhandling krävs jobbyte eller möjligtvis roll.

1 gillning