Ska jag starta eget? Jag är arbetslös jurist

Svar till Toh: nu har jag börjat tänka om angående myndighetsjobb, då många verkar trivas. Jag blir inte riktigt klok på vad arbetsuppgifterna innebär bara. Arbetsuppgifterna beskrivs mycket vags i annonser, tex att man ska jobba med LOU och OSL men stötta hela verksamheten. Min senaste idé är att kanske jobba på myndighet först några år och bli duktig på upphandling, det finns ju intresse av i näringslivet.

Svar till Kansolten: ja jag börjar inse att jobb på myndighet kanske inte är så tokigt ändå, ju mer jag hör mig för. Jag håller med i att jag vill fördjupa mina kunskaper så gott det går, för att kunna nischa mig. Angående seriösa företag så håller jag med om att större företag självklart bör vända sig till en advokatbyrå för stöd, inte minst för att deras motpart gör det samma. Min målgrupp skulle snarare vara tex enskilda firmor (avtalsrätt, hyresrätt) och enskilda personer (arbetsrätt), samt ärenden där juridiken inte är lika komplex. Jag skulle prioritera att göra allting rätt framför att debitera många timmar.

Svar till JesseX. Det här var en intressant aspekt, tack för ditt svar! Just att tänka på den långsiktiga planen. Det känns som det viktigaste för mig. Jag vill inte hatta omkring och aldrig få min nisch, aldrig komma till ro. (Min senaste idé är att kanske ta ett myndighetsjobb - som ju mer jag läser verkar vara tillfredställande - och lära mig ännu mer den vägen för att därefter starta eget sakta men säkert under kvällar/föräldraledighet. Så tillvida det godkänns som bisyssla så klart).

Svar till Aktiv_Forvaltning. Tack för ditt svar!

Jag saknar inte helt erfarenhet, och det finns kunder att få. De flesta juristbyråerna startar verksamheten genom att samarbeta med existerande juristbyråer, och få kunder den vägen, mot att den etablerade byrån tar en viss procent av arvodet. Jag är ödmjuk inför att en jurist inte kan garantera lika god rådgivning som en advokat, och en advokat kan i regel hantera mer avancerade mål, men å andra sidan har jag sett exempel på såväl kassa advokater som duktiga jurister. Från mina fyra år i domstol har jag sett många exempel på fruktansvärt (!) dåliga ombud, som jag varit tvungen att processleda in absurdum för att driva målet framåt. Jag skulle garanterat göra ett bättre jobb än dem.

Du har rätt i att myndighetsjobb kan vara mer lukrativa, åtminstone i uppstartsfasen. Tryggare är de ju definitivt. Jag hade dock startat eget för att få mer flexibilitet i första hand, inte högre lön.

Ja, troligen kan jag få jobb på en annan byrå igen. Jag vet bara inte om jag är sugen på det, efter min tid på den jag nyss jobbade på…

Baserat på det jag sett av verksjuristers arbete så är det ett spännande och viktigt jobb. Viktigt att notera är att det jag pratar om här är att jobba med myndighetens egen juridik. Sedan finns det ju många fler personer med juridisk utbildning som jobbar som handläggare av olika slag. Hur roligt/tråkigt det är har jag svårare att uttala mig om. Det är heller inget riktigt juristjobb utan mer ett allmänt akademikerjobb där juristutbildning är en av många tänkbara bakgrunder. Dock är jurister ofta väl sedda så du kan ha en fördel i det. På samma sätt som för t.ex. civilingenjörer så är juristutbildningen i sig en sorts kvalitetsstämpel, även om själva rollen inte handlar om renodlat (eller mer komplexa) juridiska frågor.

I min egen roll jobbar jag mot två jurister på HK i Sverige och brukar skicka över mer komplexa bedömningar till dem. De har helt säkert även “tyngre” uppgifter än mina små ärenden men de är bra att ha att göra med. Det är verkligen ingen “andra klassens befattning” utan genomgående hög nivå. Som jämförelse har jag suttit som nämndeman i Migrationsdomstolen. Där var det tydligt att många av advokaterna var personer som “blivit över” och som sannolikt kan ha haft svårt att få mer välbetalda jobb. Undantag fanns i form av vissa starkt lysande stjärnor men förekomsten av dåliga advokater var väldigt utbredd och något vi pratade helt öppet om. De gjorde ibland fel som var närmast banala. Jag är inte jurist men jag har läst tillräckligt mycket juridik för att ändå förstå logiken. Det är nog inte så kul att jobba i en miljö där nivån mer generellt är väldigt blandad, även om man förstås kan försöka förbättra nivån själv lite.

Du kan absolut ha en bisyssla så länge det inte är kopplat till myndighetens verksamhet. Så länge du undviker rättsvårdande myndigheter kan du känna dig trygg i att ingen kommer att ha några synpunkter.