Men alltså man måste ju helt bortse fr. ev. värdeförändring. Hon tar väl inte någon förlust när det går ner heller eller? Varför bor hon ens i din lägenhet om hon inte vill betala hälften av boendekostnaderna? Fär hon vill väl bo där?
Det här är trams som är kopplat till den tid när man kunde räkna med tvåsiffriga prisökningar varje år. Den tiden är nu över.
Förstår vad du menar och håller med dig! Det har du rätt i! Jag tycker att hon ska vara med och betala räntan på mitt bolån, men hon verkar tro att jag försöker lura henne när jag tagit upp det. Just nu betalar hon inte ens 2000kr för boendet (hyra, el, bredband, hemförsäkring, varmgarage osv.)
Utveckla gärna vad du menar. Ursäkta om jag inte förstår.
Prisökning har under ett antal år betraktats som något givet. Vissa har kunnat ”tjäna pengar på att bo”, till och med mer än vad de haft i lön. Denna ordning har varit dum och dålig. Den har också varit politiskt skapad. Den perioden är nu över och det är fullt möjligt att vi får ett antal år med sjunkande priser istället.
Tack för feedbacken! Grejen är att sambon inte vill vara med och betala för bilen alls. Förutom för bensinen när vi åker längre sträckor. Hon säger att hon inte behöver bilen trots att den används av oss båda dagligen. Jag skulle gärna göra en procentuell fördelning på dom gemensamma utgifterna baserat på våra löner. Jag tjänar något mer än min sambo, men det är mest för att jag jobbar fler timmar. Inte för att jag har en hög månadslön. Håller med dig om att om man tjänar mer så ska man betala mer.
Jag och min fru hade en på sätt och vis ganska lik situation. Frugan klarade sig fint i vardagen utan bil. Hon lägger gärna extra tid och energi på att åka lokaltrafik eller cykla till tåg och affär. Jag åker i regel tåg till jobbet (med vissa undantag), men jag jagar också vilket förutsätter bil. Sedan brukar det dyka upp ärenden och situationer där en bil underlättar resor avsevärt, särskilt nu när vi har två hundar och ett spädbarn.
Vi har dock löst situationen med att bilen bekostas via det gemensamma kontot. Jag bidrar till en större del, då jag har högre lön och faktiskt är den som använder bilen mer, men det går ändå under posten “gemensamma utgifter”.
I er situation skulle jag lägga tid och energi på att lista ut om ni två, som ett par, vill ha en bil och om ni som par ska bekosta den. Det behöver inte bli en gemensam ekonomi, utan kan vara något semi-variant.
Får känslan att ni är väldigt unga och att tilliten inte är så stor.
Då är egentligen inte avgiften till bostadsföreningen det heller då det till stor del består av räntekostnaden+amortering som föreningen har, vilket TS är delägare i och måste betala.
Kan helt klar tycka att hon ska betala även för ränta och andra kostnader (du kan ju dock räkna av för ränteavdraget) anledningen till att hon kan bo för 2000 kr är ju för att du tar en massa merkostnader i form av ränta och amortering, jämfört med en hyresrätt. Hade ni hyrt motsvarande hade det kostat betydligt mer för henne.
På det som du beskriver är det en ganska skev fördelning ekonomiskt, om inte hon står för hela matkostnader eller något motsvarande (vi har sån uppdelning, men totalt bidrar vi ungefär lika mycket i förhållande till våra löner)
Angående bilen så kan jag tycka att skatt och försäkring hade jag nog inte tjafsat om iom att du måste ha bilen i vilket fall, men defintivt bensin och slitage kostnader, då de ökar när ni kör mycket.
Kanske inte så dum ide som föreslogs att köra på att din bil använder du till jobbet, gemensamma resor (de långa) , hyr ni bil gemensamt, så får hon se vad det kostar
Men det är tråkigt när det blir så här, för du upplever att du blir lite utnyttjad ekonomiskt, hon upplever dig som snål, och kan leda till mycket tjafs.
Men som också nämndes, folk utan körkort och bil tror i princip det är soppan som kostar, och inget mer.
Det är du som behöver bilen, hon har inte ens körkort, och då är det rimligt att du betalar för bilen. Och att hon betalar för bensinen ibland när ni båda nyttjar bilen.
Det är rimligt att ni delar lika på boendekostnaden eftersom ni bor där lika mycket. Amorteringen bör du stå för själv, det är ju du som äger boendet. Räntan är svårare, det är ju konsekvensen av din egen finansieringslösning. Kanske rimligt att hon betalat 1/3 eller så av räntan eftersom hon ändå har en fördel av att kunna bo där. Och halva avgiften såklart, om det finns en sådan.
Jag tycker att det verkar väldigt underligt att hon inte är med och delar ordentligt på boendekostnader och bilkostnader.
Hade det varit jag hade jag snarare jämfört med en likvärdig lgh och sedan sagt ungefär 50/50 på den kostnaden.
För bilen har jag sagt 25 SEK/mil, det brukar ju anses ganska nära den faktiska kostnaden (eller att hon alltid står för all bensin vid gemensamma resor).
Sedan behöver det ju inte bli knivskarp, men det känns som att hon inte riktigt förstår ekonomi tycker jag.
Om jag hade en avbetald lgh i Stockholm utan BRF-avgift och hade ett relativt nytt förhållande och tyckte att det var viktigt med hyran skulle jag tveklöst känna mig bekväm med att begära 4000 SEK /månad för nyttjanderätt till säg 50% i en tvåa. Jag har ju i det fallet lagt in 5 MSEK i insats…
Om hon inte tycker att ni behöver någon bil tycker jag att det är rimligt att hon inte betalar för bilen. Att ni använder bilen dagligen tycker jag inte spelar någon roll eftersom ni använder den för att ni ändå har den.
Jag och min hustru har varit tillsammans i 25 år, gifta i tio, och hon betalar inget för bilen. När vi åker längre sträckor brukar hon ge mig bensinpengar och ibland insisterar hon att få betala bensin ändå.
Vi har nästan helt separata ekonomier, jag betalar henne för halva hyran + övriga kostnader för boendet.
Jag betalar alla bilkostnader eftersom:
- Jag tjänar mera.
- Jag åker bil till jobbet, 2*27 km, varje dag.
- Hon har inget körkort.
Gällande bil, så hade du kunnat räkna ut hennes procentuella nyttjandegrad av bilen jämfört ditt eget och sedan hade det kunnat bli hennes procentuella kostnad för försäkring, reparationer etc. Har ni stor löneskillnad så kan man justera för det.
Gällande boendet, så är frågan vad kostar en motsvarande hyresrätt i samma område, byggd vid ungefär samma tidpunkt i hyra? Om du sedan delar efter löneskillnad, hur mycket hade hennes hyra blivit då? Samma som idag?
Jag undrar om det inte är som många är inne på- har du inte själv ägt bil eller hus/bostadsrätt kan kostnaderna kännas abstrakta. Eller så är sambon bara lite bortskämd med att fått sånt serverat innan, om man får säga så
Med det sagt tycker jag att räntekostnaden (ex ränteavdraget) är helt rimlig att dela på.
Vill sambon bli skjutsad, övningsköra och bilsemestra tycker jag att det låter som såpass mycket användning att det är motiverat att betala mer än bara bränsle under dessa turer. Kanske att en milkostnad typ 30 kr/mil som innefattar utöver bränsle även slitage/miltal/däck/skatt/försäkring/service/reparationer blir mer rättvist/lättförståeligt?
Ett alternativ- skulle ni kunna ställa av bilen ett tag och att du testar att leva med elmoppe/elcykel (eller vanlig cykel) till arbetet? Avståndet är inte omöjligt att klara av med dessa transportmedel och bra kläder, i synnerhet under halvåret vi har framför oss. Gratis vardagsmotion på köpet om du tar nån typ av cykel.
Jag hade verkligen försökt på det alternativet för att syna korten lite. Låt sambon själv ta körlektioner/hyra semesterbil etc och se om inte det blir annat ljud i skällan
Om man endast isolerar frågeställningen i rubriken ”Ska man dela på bilens alla utgifter när man är sambo?” så är svaret Nej med motiveringen att bilen inte ingår vid en eventuell bodelning i ett samboförhållande - Det är helt enkelt din bil.
Hur ni i nästa steg väljer att betala när ni väl står vid bensinpumpen är en annan fråga som det säkerligen finns många olika svar på.
Samboförhållanden och diskussioner kring ekonomi är en giftig kombination som dödat kärleken mellan många par - tyvärr.
Det kan du inte lita på. Det har diskuterats tidigare på forumet och jag vet personligen några fall där exet fick halva bohaget inklusive lägenhet vid separation. Trots att allt köptes innan de blev ett par och bodde ihop. Tänk alltid på värsta möjliga utgång och gör dig redo för det. Om det inte inträffar kan du sedan fira.
Du menar att TS står med hela lånet och halva lägenheten?
Orimligt.
Korrekt och japp. Tyvärr är det inte så enkelt som skärmdumpen kan ge sken av.
Gå in på denna sida och se på ett ungefär vad bilens kostnad är per mil. Räkna ut bilens milkostnad med M Sveriges bilkostnadskalkyl - Riksförbundet M Sverige
Sen kan ni kanske dela upp de fasta kostnader utifrån hur mycket ni använder bilen ihop. Säg att du står för en större del då du har ett större behov av bilen.
Men vanligtvis så kostar en bil från 30-60 kr per mil inkl värdeminskning.
Om man inte processar för sin rätt så vinner man inte. Skulderna räknas av från värdet.