Behöver bara ändra en sak i meningen. Det är singular. GameStop-aktie. Kunde ju inte missa chansen att vara med i “The Great Squeeze of 2021”.
Med risk att kasta en bensin på elden så hade jag och @Jonathan.S en väldigt spännande diskussion häromdagen som hjälpte mig att se det tydligare. (Tack @Jonathan.S). Ofta när jag har föreslagit en ändring i portföljen så bemöts det med: “Forskningen har inte ändrats.” Det är korrekt. Men tänk om förutsättningarna har förändrats.
Det som jag tänker att borde vara överens om är att många värderingar är på höga eller extremt höga nivåer. Den som är mest negativ, men har siffror som ingen kan argumentera mot är ju Hussman. Senast häromdagen släppte han en ny läsvärd artikel även om det är samma story på repeat.
Allt annat lika så KOMMER en hög värdering leda till lägre avkastning framgent. Det är bara matematik eftersom en hög värdering flyttar ju framtida intjäning till idag. Väldigt förenklat men ändå. Här är hans bästa graf. Den visar den förväntade avkastningen för de kommande 12 åren och hur den faktiskt har varit:
Det som skaver för mig är hela tiden:
- Att investera via indexfonder är RÄTT SÄTT att investera på, det tvivlar jag inte en sekund. Det är den exponeringen man ska ha om man vill ha en bra riskjusterad avkastning. Det vill säga forskningen är korrekt.
- MEN tänk om det är FEL SAK att att göra. Det vill säga att det spelar ingen roll om vi gör fel sak på rätt sätt eftersom det ändå kommer bli fel.
Ungefär det som @Aen och @JFB skriver om Bogle. Jag tycker att dina kommentarer @JFB är det bästa jag har läst på länge. Ska ta med mig dem och fundera på om vi inte borde bryta ut dem till en egen tråd. Har bokmärkt det än så länge.
Haha, jag tror att vi kan bli “offset” av X miljoner småsparare i GME och AMC.