Hej alla erfarna investerare, jag har en novis fundering som kan kopplas till såväl aktuell tråd som andra.
När man diskuterar sin risknivå med fördelning av innehav mellan aktiefonder vs räntefonder (alt guld/cash) så utgår man från klassiska portfolio teorier med 50/50, 60/40, 80/20 eller 90/10 procents fördelning för att bara nämna några vanliga.
Dessa (framförallt 60/40) har historiskt visat sig bevara kapitalet bättre än övriga, undersökt under olika tidsperioder. Frågan är om man kan hålla fast vid dessa erfarenheter och forskningsresultat i en till synes makalös tid med nollräntor.
Om jag inte minns fel så hade man en avkastning värd namnet på räntefonder när dessa modeller skapades, men inte nu längre. Så i praktiken ligger man med likvid för de procenterna som inte är i aktiefonder.
Alltså är man inte fullt investerad utan ligger med 10-50% av kapitalet utanför börsen. Jag läste att på grund av ränteläget bör man överge dessa gamla fördelningsmodeller och tänka om fördelningsprincipen på ett nytt, uppdaterat sätt. Vad tycker ni?