Bakgrund
Jag bor i ett barnfamiljer område. Det finns runt 2500 vuxen bo i området. De flesta bor i området handlar en gång i veckan med bil. Man kör 10-15 minuter till närmaste ICA Kvantum eller Willy’s. Området är tilldelat i två delar av tågräls. På vänstersida av spåren ligger ICA Nära och ungefär 1500 vuxen folkbokförs här.
På högersida av spåren bor runt 1000 vuxen men det finns ingen matbutik för snabbköp. Folk i området använder mycket bil.
Min preliminär etableringsplats ligger på högersida av spåren och är ungefär 1000 m till 2000 m ifrån närmaste ICA Nära . En gång i tiden fanns en livsmedelsbutik här men gick i konkurs. Jag tror att kortkörande till en stor supermarket är huvud orsak till detta och bra utbud i ICA Nära är en bidragande orsak till konkurs.
Alternativ 2 för etablering ligger i ett glesbebyggt område. Runt 550 vuxen folkbokförs här. Närmaste ICA Nära ligger 15 kilometer borta.
Jag har ingen erfarenhet i branschen. Skulle vilja diskutera
Jag har ingen erfarenhet av matbutiker (eller andra butiker för den delen) men jag har förstått att logistik och volym är viktiga faktorer för lönsamheten. Personligen hade jag kontaktat befintlig ICA nära butik och diskuterat min plan med dom. Kan ni göra gemensam satsning? Du får ett etablerat varumärke (=kvalité), en affärspartner (befintlig Nära ägare) och volymrabatter för leveranser. Eller kontakta en coop/hemköp/willys butik lite längre bort som kanske är mer intresserade att sno en del av kakan från Nära-butiken. Coop har ju dessutom ett obemannat koncept som möjligen skulle gå att använda.
Det har funnits artikar om obemannade matbutiker. Det som skrivits där är att man behöver ha ett kluster med kanske 10 butiker inom ett visst område för att nå lönsamhet. Då har man heltidsanställd personal som åker runt mellan butikerna och fyller på varor, gör avstämningar etc. Att ha bara en butik framstår som otillräckligt och sannolikt inte relevant om fokuset är lönsamhet. Om man bor i en viss by och vill ha en butik där kanske det kan fungera dock. Att höra till någon av de stora kedjorna lär vara en förutsättning för att det ska fungera.
Jag har kontaktat dem stora kedjorna. Aktörerna reagerar väldigt olika. En aktör kräver mycket information ifrån men men vägra lämna tillbaka någon feedback och bara säga att det inte funkar.
En annan vill bara sälja sin franchise koncept och säger att det blir super bra med min etableringsplats…
Det finns ju flera vägar att gå, men det du måste lösa i första hand är som någon nämnde själva distributionen av varor. Vilken grossist ska/vill du tillhöra, det finns ju lite olika som levererar till fristående butiker. Ica, Coop och Bergendahls kräver ju att du tillhär någon av deras profiler för leverans.
Sen är ju då frågan om omsättningen? Vad har du räknat på att du ska kunna omsätta med dit beräknade kundunderlag? Pendlar folk? Är risken att de handlar i annan butik på vägen till och från jobbet? Blir det enbart kompletteringshandling, typ chips, dip och mjölk? Vilket sortiment ska du erbjuda eller är dina kunder intresserade av?
Ska du frifräsa och bygga själv? Vad kostar det? Kan du räkna hem kostnaderna på rimlig tid med tanke på din omsättning?
Själva varuhanteringen, många mindre butiker faller på grund av höga svinnkostnader, mjölk, bröd, frukt och grönt som blir dåligt. Hur hanterar du det? En obemannad “närbutik” måste ju, varje gång en kund kommer, ha just det som den kunden behöver, mjölken, jästen, brödet osv. Annars kommer de aldrig tillbaka och då är man ju rökt.
Det skulle kunna finnas en anledning till att det inte redan finns en butik och att den som fanns konkade. Vem drev den butiken? Finns det möjlighet till att få faktiskt information från tidigare handlaren om varför det slutade som det gjorde?
Jag jobbar för den obemannade livsmedelskedjan Never Closed. Jag ser att du redan har fått ett par svar på din ursprungliga fråga. Om du fortfarande inte har kommit till skott så får du gärna kontakta mig på georg@neverclosed.se. Vi tittar gärna på den plats som du önskar öppna på och räknar huruvida butiken kan bli lönsam. Vi har ett nyckelfärdigt koncept.