Vad har potential att bli nästa vertikal för obemannade butiker?

Bakgrund
Jag som håller på lite med fastigheter på mindre orter ser väldigt ofta tomma butikslokaler. Orter i storleksordningen 1 000-5 000 invånare har tidigare haft järnhandlar, frisörer, florister, bokaffärer osv som numera är nedlagda. Butikslokalerna blir en stor ekonomisk belastning för mindre fastigheter då de är svåra att göra om till bostäder och därför blir till tom yta utan intäkt som fastigheten måste bära. Dessutom bidrar de tomma lokalerna till en tråkig känsla i samhället. Jag går därför ofta och funderar på vad man skulle kunna ha alla dessa tomma butikslokaler i små orter till. En anledning till att butikerna slog igen från första början är ju teknikutveckling (e-handel) och dyr arbetskraft. Andra sidan av det myntet är dock att vi nu också har teknik som möjliggör mer effektiva fysiska butiker utan arbetskraft. Obemannade butiker verkar växa som svampar just nu, mestadels inom livsmedel. Jag tycker att obemannade butiker är en väldigt intressant idé på pappret. De orter jag tittar på är dock oftast tillräckligt stora att ha livsmedelsbutik.

Min fundering
Vilken handelsvertikal eller verksamhet skulle kunna funka obemannad i en mindre butikslokal på en ort på 1 000-5 000 invånare?

• Gym - funkar bra obemannat men är underlaget för litet på dessa orter?
  • Kiosk - tillför kanske inte så mycket om det finns livsmedelsbutik?
  • Järnhandel/hemmafix (Clas Ohlson light) - känns intressant tycker jag. Finns underlag? Duger det med mindre sortiment? Åker folk till närmaste Jula eller Bauhaus ändå?
  • Sport - för litet underlag?
  • Kläder/skor - känns svårt.
  • Apotek - gissar jag inte är tillåtet att driva utan farmaceut på plats.
  • Böcker/papper - inte så stor efterfrågan?
  • Café - finns ofta redan. Och känns opersonligt?
  • Något annat?
  • …eller är det fundamentalt ett ohållbart spår?
6 gillningar

Bokal är ett kul ord och kul koncept, också.

1 gillning

Personligen tror jag mer på att göra om till bostäder trots allt, men annars kanske gym, co-workspace, café… gärna i kombination. Detta förutsätter nog orter i den övre delen av ditt storleksspann.

Hur funkar det med t ex Instaboxlokal?

Tror det är en juridisk och bygglovsmässig mardröm dock.

Co-working har jag funderat på. Vore najs. Har dålig känsla för hur efterfrågan skulle vara, magkänslan säger att det nog kan vara svårt på små orter.

Instabox kanske kan vara en sidointäkt, tveksamt om det ger någon ekonomi för mer än en ganska liten yta?

Kanske dags för en klassisk stor lobby i bostadshusen med concierge och hela grejen? :slight_smile:

Läste om Koppartallen som håller på att bygga i Borlänge tror jag, små lägenheter i ett hus med hotelliknande lobby och rejält med gemensamma ytor for lounge, gästlägenheter, gym osv. Jag tycker att det låter som ett rätt trevligt sätt att bo, i alla fall i en viss fas av livet. Jag gillar tanken på gemensamma ytor i bostadshus. Gamla butikslokaler i äldre hus tenderar att ta upp typ en tredjedel av av den totala ytan dock, så det blir mycket lobby per boende.

5 gillningar

Intressant, men tyvärr kommer inget av det du tar upp att fungera. Allt som går att beställa online kommer folk att beställa online. Kom ihåg att när de äldre, otekniska, dör ut så kommer yngre, tekniska, att ta deras plats. Så butiksdöden kommer bli värre och värre. Samma med kontorsdöden.

Det bästa tror jag ändå är att försöka förvandla det till någon sorts bostadsyta.

3 gillningar

Sett till dagens nyhetsflöde så kanske utlämningsställe för alkohol beställd på nätet från Danmark? :slight_smile:

2 gillningar

Jag tror inte på något av detta. Det som dessa lokaler kan omvandlas till är restauranger eller annan form av service. Det bygger då på att orterna i fråga är attraktiva som turistmål. Den lokala befolkningen är ofta utdöende. Lokaler som inte ligger i tydliga premiumlägen längs Storgatan eller intill floden bör förvandlas till bostäder alternativt rivas.

Vi har en obemannad butik i kvarteret. Grymt oimponerad av deras priser. Förstår inte hur de ska överleva.

Måste hitta nån sweet spot för tillräckligt många närboende för en obemannad butik, men alldeles för få för en bemannad på mil.

Alla orter med 5000 invånare är inte döende. Det där känns som en väldigt storstadscentrerad åsikt.

Det handlar inte om att orter är ”döende” utan mer om att underlaget för att ha ett stort lokalt utbud saknas.

Okej, olika åsikter då bara. :slight_smile: Det lät som att du avfärdade alla svar i tråden med att befolkningen var utdöende.

1 gillning

Slå ihop verksamheterna och locka fler?

Stor lokal fördelat på en liten livsmedelsbutik/Classe light/café verksamhet med tillhörande gym som säljer lite sportkläder vid andra delen och navet är cafelounge.

Beroende på lokalens storlek så att säga.

2 gillningar

Gårdsbutik, funkar på mindre orter

1 gillning

Obemannade apotek.

Lär inte vara tillåtet. Varorna är dessutom för dyra, för lätta att sälja vidare och receptbelagda varor skullle inte fungera.

Hur beställer man ett gympass online?
Frågar åt en kompis

Känns som vi ekorrhjulet har snurrat ett var nu, nu är jag inte så gammal men var inte det lite vad lanthandeln/grosshandlarn gick ut på? Du kunde köpa ett paket smör och en hammare i samma butik.