Jag kommer från en mindre småstad i Sverige som drabbats rätt hårt av butiksdöd och tomma affärslokaler. Främst till följd av e-handel och närliggande stora köpområden (IKEA m fl).
Lokalerna ersattes först av flera restauranger som tyvärr blev kortvariga då jag tror många i mindre städer främst äter ute på helgen.
Summan är att den forna sprudlande gå-gatan är stendöd och det är rätt deppigt med alla tomma lokaler och inget att göra.
Detta är ju inget nytt för landsbygden, men nyss läste jag även att områden i centrala Stockholm också är drabbat och lokaler på bra adresser står tomma. Tidigare hyresgäster skyller på dålig business och höga hyror. Vi är ju i en kass konjunktur också så det är väl så det är ibland.
MEN, alla dessa lokaler och hyror? Varför sänks inte hyrorna för att anpassas till rådande läge och ev business som kan vara där och gå runt?
Fastighetsägare borde väl sitta med lån, räntor, underhåll mm som ska betalas med hyror även om intjäningen inte är lika bra som i en högkonjunktur? Hur kan det vara lönsamt att ha en högre hyra och tom lokal istället för en lägre hyra som i alla fall bidrar lite till fasta kostnader för ägaren?
Är fastigheter med affärslokaler som investering och ägande immuna mot dåliga tider?
Nån fastighetsägare eller kunnig som kan förklara?
Man hoppas på en vändning.
Kontrakten är på långa tider och då vill man inte sitta med en hyresgäst som betalar väldigt mycket mindre än vad andra gör/marknaden är då.
Det många hoppas på är väl att kunna hyra ut billigt på korta kontrakt för att få in lite pengar - vi ser det genom en del sk pop-up affärer. Nu finns det väl inte då många sådana verksamheter - som kan starta i en tom lokal utan de flesta verksamheter gör stora investeringar i anpassning och inredning och vill därför också ha långa kontrakt
Normalt handlar problemet om bristande efterfrågan/köpkraft, inte att hyran är för låg. Om hyran skulle sänkas skulle det leda till att värdet på fastigheterna skulle sjunka.
Man skulle naturligtvis kunna tänka sig någon sorts tidsbegränsade hyresrabatter. Sådana kan säkert gå att få också. Det är inget man annonserar om men om du hör av dig och är intresserad av vissa lokaler kan de säkert tänka sig en rabatt på hyran år 1 eller liknande. Sedan måste det förstås balanseras mot andra villkor i hyresavtalet.
Hade Sverige haft marknadsräntor så hade räntorna stigit för länge sedan och hyresvärdar utan kunder hade gått i konkurs. Då hade fastigheterna kunnat säljas på exekutiv auktion till rimligare värden och fastigheterna hade kunnat komma till nytta.
Nu är hyresvärdarna en av tusen branscher fulla med zombieföretag som artificiellt hålls i rörelse av riksbankens centralplanerade räntor.
Hyresvärdarna kan inte på eget bevåg sänka hyran eftersom det minskar värdet på säkerheten för hans banklån. Hans fastighet skulle inte längre räcka som säkerhet.
Har inte varit inne på läääänge, men samma fenomen sägs ha drabbat Göteborg. Speciellt sedan man grävde upp hela centrala stan och förvirrade bilister står i en rondell som inte fanns förra veckan och bara har en enda in/utfart. Enda staden jag stött på skylten E45 Ö. (45an går mot Karlstad = Norrut)
Inga parkeringsplatser finns heller. Och ska man ändå åka kollektivtrafik in, så kan man lika gärna kliva av vid någon av galleriorna e.d. man passerar på vägen.
Kontoren verkar också lämna stadskärnorna. Snart är det nog rena sovstäderna, uppblandat med lite nattklubbar och pubar.
Ingen gillar att ta en förlust, så småningom blir det nog BR även i bottenvåningen
Förmodligen för att om de sänker hyran för hyresgäst nummer 10 så kommer helt plötsligt hyresgäst 1-9 börja kräva sänkta hyror med och då blir intäkten lägre på totalen.
Precis som bostadsrättsföreningar som står med tomma lägenheten och inte hyr ut dem pga. att de då blir begagnade och “sjunker i värde”
Men gissar att de flesta hyresvärdar och bostadsrättföreningar budgeterar kring att uthyrning av beståndets bostäder bär kostnaden för tomma affärslokaler. Många städer har brist på lägenheter, så det är sällan glapp i uthyrningen där.
Så uthyrning av dyrare affärslokaler blir mer grädde på moset och att invänta rätt firma med stark ekonomi är kanske viktigare än att hyra ut billigt duttvis.
I min stad är vissa lokaler stämplade som om de bär på en förbannelse, då de byter hyresgäster så ofta. Tror vissa värdar föredrar att ha dekaler eller kartonger i fönstren i väntan på bättre tider eller optimala hyresgäster.
Har förstått det som att det har att göra med att fastigheterna värderas utifrån hyran på delarna som hyrs ut. Sänker de hyran och hyr ut blir värderingen lägre och det påverkar möjligheten att ta upp lån och köpa fler fastigheter.
Stort tack för alla bra svar, då fattar jag lite mer. Låter rimligt på ett sätt för fastighetsägaren, men samtidigt orimligt då jag inte får ihop missade hyresintäkter under lång tid.
En tom fastighet borde väl tappa i värde även om den har hög hyra som ingen betalar, om jag tänker på värdering utifrån framtida kassaflöden?
Såklart också tråkigt för statsbilden och dem som lever i den.
Har själv suttit i BRF-styrelse där vi hade affärslokaler i botten, men där fanns det ingen brist på hyresgäster, snarare många som ville ha butik eller bara kontor. Hade lokalen stått tom så hade vi nog sänkt hyran tills nån nappade för att få intäkter. Men i ett sånt hus är ju värderingen snarare marken och alla bostäder så är ju inte riktigt samma fråga/problem.
Tillägg: jag kommer nog aldrig förstå fastighetsbranschen och är nog inte ämnad att göra det
Och innebär negativ resultateffekt i IFRS som kan leda till börsras, och innebär i vissa fall att kovenanter på lån bryts vilket kan trigga allehanda försäljningar och svåra situationer.
Bättre (ur vissa perspektiv) i många fall att ta den kortsiktiga kassaflödeseffekten av utebliven hyra och hålla tummarna för en ny hyresgäst.
Ja vem vill ha det fulaste huset på gatan det är väl så takläggare och andra företag jobbar, fixar ett hus och sen går på grannarna att nu ser det sjavigt ut hos dig.
Vilka BRF-er gör det?
En tom lägenhet är väl antingen en tidigare hyresrätt som kan hyras ut till nån annan eller om föreningen gör om till BR och säljer till högstbjudande. En tom BR äger ju nån tills den säljs av ägaren eller banken om ägaren gått i konkurs.
Detta känner jag i så fall inte till om det är ett problem för BRF:er.
Föreningar i nybyggda hus med bostadsrätter som man inte får sålt till det pris man vill ha kan ligga kvar tomma. Att hyra ut innebär dels att man får förslitning vilket drar ner priset dels att man låset lägenheten till uthyrning som kan vara i väldigt många år inkl att få en nya hyresgäster vid byten.