På en promenad i stan nyligen såg jag en ny klädaffär som slagit upp dörrarna. Kul med något nytt i centrum som inte är en stor kedja tänkte jag.
Men så började jag undra, hur har den nya föreståndaren egentligen haft råd med att fylla sin butik med varor?
Nu är så klart försäljningspriset för varorna satt några meter över inköpspriset, men värdet på alla kläderna borde ändå varit tiotusentals kronor. Skomakaren jag går till har en hörna med exklusiva herrskor som säkert är värt en bit norr om 100 000, för att inte tala om alla små exklusiva hifi-butiker som finns där butikslagret förmodligen kan värderas i miljoner.
Satsar man sitt sparkapital på detta? Eller är banker så riskvilliga att de vill låna ut till drömmande butiksägare? Hjälper släkten?
Njao, man får helt enkelt räkna på det. Lagret i klädbutiken är lätt värt över en halv miljon, annars får han ingen kassa. snittmarginal cirka 45% kanske, Man lägger på 2-3 gånger på inköpspriset, sen hamnar mkt på rea.
hur man har råd? Jo man satsar pengar man har eller tar ett lån.
Idag är det INTE lätt att få ekonomi i att driva klädbutik som sagt.
Men hur man får råd att starta business är ju ingen stor fråga egentligen.
Har man en hållbar kalkyl så räknar man ju med avkastning på satsat kapital helt enkelt.
Min stora fråga är hur folk har råd med flera energidricka om dagen, kaffe på stan och en bil som kostar 15.000 kr i månaden.
Intressant. Gäller det även dagligvaruhandeln? Jag har ju ofta sett att det inte alltid är butikens egen personal som kommer och lägger upp varor i t.ex. brödhyllan, eller vad det nu kan vara.
Tack för svaret. Men det låter som en stort lager för en ensam person att investera i
Min stora fråga är hur folk har råd med flera energidricka om dagen, kaffe på stan och en bil som kostar 15.000 kr i månaden.
Ett nobelpris i ekonomi är ditt när du hittat svaret på den frågan. Vill gärna veta själv. Det förbluffar mig varje dag starkt dyra BMW or hög konsumtion av Red bull samvarierar.
Ett nobelpris i ekonomi är ditt när du hittat svaret på den frågan. Vill gärna veta själv. Det förbluffar mig varje dag starkt dyra BMW or hög konsumtion av Red bull samvarierar.
Snarare sociologi.
Det finns ingenting mänskligt som inte handlar om förhållandet till andra människor. Status är ju en stark drift hos människan. För en del är det en väldigt stark drift att utåt visa en hög status.
Och den driften är ju inte ekonomi, men sociologi och psykologi, för det optimala ekonomiskt är ju att undvika statusjakt.
Har en butikslokal på gatan som verkar byta hyresgäst med några månaders mellanrum. Nu tror jag det är någon annan verksamhet parallellt hon driver i lokalen.
Men det är nästan lite väl trist att se butik efter butik slå igen. Undrar hur mycket som försvunnit över tid för alla hyresgäster.
Angående vad någon skrev om bilar är jag också fascinerad. Jag vågar påstå att jag hamnar en bra bit under 4k i månaden, men jag får väl anses räkna fel då. En riktig bil skulle kosta 10k mer i månaden, lägger hellre pengarna på annat.
Finns “starta eget bidrag” numer? Vet att när jag va ung så hade jag en jag kände som gillade att starta nya företag på bidrag o ha dom så länge bidraget gällde o sen sälja eller konka efter det. . .
Sålde länge till restaurangbranschen o det va svårt- – nya ägare hela tiden.
Klassiker va att dom handlade för några tusen i veckan o så plötsligt kom en 10ggr högre beställning. . då visste man att konkursen va nära o den höga fakturan aldrig kommer betalas . . .o några månader senare va det en ny ägare, ofta en släkting
45% påslag? Jag var en gång med och köpte upp en butik som lagt ned. Vi gav inköpspris på jeansen som då var 80:- st. priset i butiken låg mellan 900-1200:- st
Jag minns att jag blev rätt förvånad över jeanspriser i USA en gång då jag besökte landet 2007, då USD dessutom stod i ca. 6,30 SEK. Hemma i Sverige fick man betala runt 1000-lappen för ett par “amerikanska” märkesjeans, typ Lewis, Lee osv. I USA kunde man då köpa dessa i “department stores” (type Walmart, Target osv.) för ca. 16 USD, eller 100 SEK.
JA men det är ju en helt annan grej. Ja runt 45% är rimligt. Inget man kalkylerar med men totala bruttovinsten brukar ligga där. Bara att gå in på verksamt och söka. Många kommer upp i lite över 50% absolut. Om man har en butik som säljer kända brands så har de fasta priser precis som GB glass hade förr. Då har de 2.2 påslag tex på kända sneakers, upp till 2.5 påslag på tex UGG och upp till 2…7 påslag på tex Vagabond. Sen blir det reaperioder och kampanjer på det som sabbar marginalerna. Har man egna märken och fabriker som tex Scorett så har de upp till 5-påslag innan rea / kampanjer.
En bil som kostar 15.000ke i månaden kräver antingen att du har en hög inkomst, bor väldigt billigt eller att dutänker vara med i Lyxfällan. Bor du ute i skogen i familjehemmet som du ärvt så har du nog lätt möjlighet att lägga 15kkr på en bil du gillar.
Energidryck köps på flak eller på Willys. 10-15kr per styck då och 20 arbetsdagar. 200kr totalt om du tar en om dagen, 400kr vid två och 600 om du tar tre? Är det dyrt måhända
Kaffe ute varierar såklart från 20kr upp till säkerligen 80kr om du vill ha mer socker än något annat. Här kan du ju få en kostnad på 400kr upp till 4800kr för Espressohouse med extra lite kaffe i 3ggr/dag. Dyrt? Absolut men ändå inte omöjligt.
Nöjer du dig med en leasingbil av lagomt sportig modell som bara kostar 10 000kr/mån kan du alltså ha råd med koffeinförgiftning via energidryck och diabetes från hipster-kaffe. Sådär ja, då var budgeten klar och Lyxfällan kan resa vidare
Många ICA-handlare pressar leverantörer att erbjuda gratis plockhjälp och liknande för att dom ska ta in varorna i hyllan. Utöver detta behöver leverantörerna ta större delen av smällen vid kampanjer samt betala ut selektiva rabatter på ordinarie inpriser. Många ICA-handlare sitter i ett drömläge…
När jag hade butik så kom Pågen. Skogaholms och plockade själva. Även Spendrups gjorde det
Och det va en jourbutik. Nystartad utan kedja som stod bakom.
Så tvingade. Kanske numer. Men inte förr.
De som driver butiker har kanske haft tillgångar att våga satsa men många gör nog inte vinst.
Tyvärr faller många små butiker men nu även de stora.
Sverige går dåligt
Eu går dåligt
Usa gör dåligt
Gemensamt är att industrin sålts ut. Lokal handel dör ut