Nu gissar jag, men tror att jag Max fick ta runt 1500:-/mån när jag kollade med revisorn för 6-7år sedan.
För att få ta ett större belopp så snackar vi om egen ingång, toalett, kök, p-plats, vilket jag inte har i min villa.
Här är även en länk till PWC som skriver bra om det:
samt WINT:
Punkter som är bra för dig att ha koll på om du hyr ut lokal till ditt eget bolag:
Det är viktigt att du upprättar ett hyresavtal mellan dig och bolaget där hyresvillkoren framgår
Ditt bolag måste ha behov av utrymmet, det vill säga att bolaget inte redan har någon annan liknande lokal för sin verksamhet
Det är viktigt att utrymmet som du hyr ut är särskilt avgränsat, till exempel ett visst rum, förråd eller garage
Du behöver kunna ange rummets läge och storlek när du hyr ut det. Det är samma regler som gäller som om du skulle hyra ut till en extern aktör
samt
Ditt bolag får göra avdrag för hela hyreskostnaden – precis som vid vanlig lokalhyra. Du som privatperson räknas nu också som hyresvärd och kommer att kapitalbeskattas för hyran med 30 %. Du måste även redovisa hyresintäkterna i din privata deklaration, men du får inte dra av schablonavdraget om 40 000 kr som är normalt vid uthyrning till en privatperson. Istället får du göra avdrag för ökade kostnader såsom el, vatten, uppvärmning och sophämtning.
Som jag har skrivit i andra trådar, så handlar mycket om kommunikationen med Skatteverket att visa:
Att man har en “berättelse” som hänger ihop och stöds av dokumentation
I det här fallet skulle jag verkligen rekommendera att göra jobbet att ta in ett par offerter på vad motsvarande rum skulle kosta på din rum (eller en kvm-hyra) så att om du får frågor från SKV, så kan du säga:
Jag tittade på kontor här i närheten. De kostade X kr/kvm/år. Jag tar ut Y (<X) som ligger under det marknadsmässiga priset. Här är mitt hyresavtal och här är hur jag uppfyller de andra punkterna.
Jag har jättesvårt att se att det då skulle vara några problem. Det som SKV ogillar är när man försöker ta genvägar och vara “smart”.
3500 tog jag 2019-2021 och det godtog skatteverket, för ett rum i min lägenhet i utkanten av Stockholm.
Med godtog så menar ja att jag fick revision av Skatteverket på min privata deklaration i 2021, dom frågade specifikt om hyran då. Jag hade just det året missat få med inkomsten för kapitalbeskattning (hade anmält det i arbetsgivardeklarationen som jag lämnade in via mitt bolag, men sen glömde jag det i min privata deklaration året efter). Deras frågor var (urklipp):
Vi ber dig svara på frågorna som följer, samt skicka in de underlag som vi
frågar efter.
Beskriv vad uthyrningen avser samt vilken verksamhet som bedrivs i den
uthyrda delen. Ange även vilka utrymmen i bostaden/fastigheten som bolaget
har hyrt, samt storleken på de uthyrda utrymmena.
Har arbetsgivaren tillgång till andra kontor/lokaler? Förklara i så fall varför
bolaget har behov av att hyra ytterligare utrymmen av dig?
Skicka in en kopia på hyresavtalet om du och arbetsgivaren har ett skriftligt
avtal.
Hur har storleken på hyran beräknats? Vad är den marknadsmässiga hyran på
orten för liknande utrymmen?
Lämna uppgifter om de intäkter och kostnader du har haft för uthyrningen.
-Använd gärna den bifogade hjälpblanketten (SKV 2199) avsnitt ”Bostaden”
samt ”Uthyrning till arbets- eller uppdragsgivare eller eget bolag”.
-Om du har hyrt ut en näringsfastighet ska du i stället lämna näringsbilagan NE
(SKV 2161)
Jag svarade på ovan frågor och bad dom rätta min deklaration (dvs lägga in inkomsten för beskattning under inkomstlag kapital), vilket dom accepterade.
Gällande pris så kollade jag vad tre kontorshotell i närheten tog (vilket var betydligt mer), och förklarade sen att jag tyckte 3500 var skäligt då jag rimligen skulle kunnat ta betalt det om jag hade en inneboende.
Det är väldigt olika. Själv tar jag 3500kr/mån som jag som fastighetsägare kapitalbeskattas med 30% för i deklarationen.
Det finns också några tillägg som egentligen alla skall uppfyllas om jag förstår saken rätt:
-Egen försäkring, om inbrott skulle ske och något skulle tas från kontoret
-Egen ingång
-Rummet skall inte kunna användas till något annat än kontor.