Skälig hyra för ett kontorsrum som man hyr ut till eget aktiebolag?

3500 tog jag 2019-2021 och det godtog skatteverket, för ett rum i min lägenhet i utkanten av Stockholm.

Med godtog så menar ja att jag fick revision av Skatteverket på min privata deklaration i 2021, dom frågade specifikt om hyran då. Jag hade just det året missat få med inkomsten för kapitalbeskattning (hade anmält det i arbetsgivardeklarationen som jag lämnade in via mitt bolag, men sen glömde jag det i min privata deklaration året efter). Deras frågor var (urklipp):

Vi ber dig svara på frågorna som följer, samt skicka in de underlag som vi
frågar efter.

1. Beskriv vad uthyrningen avser samt vilken verksamhet som bedrivs i den
    uthyrda delen. Ange även vilka utrymmen i bostaden/fastigheten som bolaget
    har hyrt, samt storleken på de uthyrda utrymmena.
  2. Har arbetsgivaren tillgång till andra kontor/lokaler? Förklara i så fall varför
    bolaget har behov av att hyra ytterligare utrymmen av dig?
  3. Skicka in en kopia på hyresavtalet om du och arbetsgivaren har ett skriftligt
    avtal.
  4. Hur har storleken på hyran beräknats? Vad är den marknadsmässiga hyran på
    orten för liknande utrymmen?
  5. Lämna uppgifter om de intäkter och kostnader du har haft för uthyrningen.
    -Använd gärna den bifogade hjälpblanketten (SKV 2199) avsnitt ”Bostaden”
    samt ”Uthyrning till arbets- eller uppdragsgivare eller eget bolag”.
    -Om du har hyrt ut en näringsfastighet ska du i stället lämna näringsbilagan NE
    (SKV 2161)

Jag svarade på ovan frågor och bad dom rätta min deklaration (dvs lägga in inkomsten för beskattning under inkomstlag kapital), vilket dom accepterade.

Gällande pris så kollade jag vad tre kontorshotell i närheten tog (vilket var betydligt mer), och förklarade sen att jag tyckte 3500 var skäligt då jag rimligen skulle kunnat ta betalt det om jag hade en inneboende.

6 gillningar