Skam & Sårbarhet - vägen över tröskeln att ta tag i sin ekomnomi

Jag har med åren börjat tänka att ju mer jag försöker lösa problemet på det psykologiska planet desto mindre effektivt är det. Ofta är det bästa att i stället undanröja de praktiska hindren för att ta tag i saker. Förenkla och bryta ner i hanterbara delar.

Ett gott råd för att göra det är att bryta ner saker i små uppgifter. Om steg 1 är att kontakta banken så kan första aktiviteten vara att leta upp telefonnumret till banken. Sedan skriver man upp vad man ska göra nästa gång, tex ringa och fråga om man kan få hjälp med en plan för sina lån tex. Så man tar ett litet steg i rätt riktning + skriver upp nästa lilla steg så att man inte behöver börja med att tänka på vad man ska göra nästa gång man ska ta tag i saken. Så fortsätter man så, med små små steg i rätt riktning, utan att fastna så mycket i hur man känner inför ekonomi som helhet.

Lite ‘just do it’ och vänta inte in att det känns rätt, då hinner man bara bygga upp ett ännu större motstånd. Små praktiska steg ofta är en mycket bättre strategi enligt min erfarenhet.

4 gillningar