Skapa egen portföljhanterare

Spenderade ett par timmar med att få ChatGPT att hjälpa mig få till en portföljhanterare. Rätt kul men inte helt enkelt att få den att hålla kursen.

Tänkte försöka få till minst följande:

• TWR (time-weighted rate of return)
  • Tickers
  • Valutaomräkning
  • Benchmarks (tex OMX30, SP100, Nasdaq, lämplig globalfond)
  • Grafer
    – Branschfördelning
    – Fördelning mellan olika tillgångsslag
    – TWR
    – Totalvärde för portföljen över tid
  • Automatisk uppdatering varje dag
  • Import från egna hemsnickrade excelfiler med transaktionsdata
  • Ev mer roliga saker

Är det någon som gjort något liknande som har goda råd? Kanske exempel på färdigt resultat och funktioner/grafer?

Här är vad någon annan har gjort: https://www.portfolio-performance.info/

1 gillning

Ett jäkla jobb som kräver en hel del smarta lösningar, men visst går det att sätta ihop. Att göra det dynamiskt och Excelbaserat utan skript tycker jag var utmanande, speciellt när man vid exempelvis beräkning av avkastning ska ta hänsyn till insättningar och uttag. Jag övervakar mitt månadssparande och min stora portfölj genom nästan uteslutande Excel. Python behöver jag för att hämta Lysas fonder och till min aktiescreener.

Att ha sin egen portföljhanterare ger givetvis mer frihet än en tredjepartslösning som ovan. Men tidskostnaden är kanske något hög.

1 gillning

Använder också Excel.

Det går ju att göra nuvarande Excel(er) bättre och bättre. Mer automatiserade osv.

Alternativet att göra nytt och bättre hänger lite på hur det går att få till importer till det nya och fina. Känns inte så kul att tappa all historik eller behöva hålla två lösningar uppdaterade.

Själva pysslandet med att få till en ny lösning är bara kul så det gör inget om det tar lite tid :slight_smile:

1 gillning