Skapa "fiktiv" inkomst?

Hej,

Kanske lite udda fråga men vad finns det för kreativa lösningar om man sitter med hög inkomst av kapital men vill gärna få det att se ut som om man har någon form av “normal” inkomst om någon skulle få för sig att snoka i offentliga uppgifter? Förmodar att schablonskatt på ISK alltid kommer att dyka upp under “Överskott av kapital”–finns det några alternativ för investeringar som gör att det kommer att på något vis tolkas som förvärvsinkomst eller liknande?

edit: förstår att man kan undvika att visa kapitalinkomsten genom att använda en kapitalförsäkring men skulle gärna vilja skapa lite “på pappret” inkomst med.

Varför vill du göra detta?

1 gillning

Ta en anställning? :slight_smile:

Antingen att riktigt jobb eller starta ett företag och anställ dig själv.

Alternativt kan du ju fylla i deklarationen att du sålt saker i en fiktiv hobbyverksamhet:

Däremot så utlöser det ju skatt. Men jag har svårt att se hur du skulle kunna en (deklarerad) förvärvsinkomst utan att behöva betala skatt. Om du kommer på ett sådant sätt så tror jag det finns rätt många intressenter :wink:

2 gillningar

Har inget behov av inkomst från arbete längre men vill inte att någon som snokar i det kan luska ut att jag lever på kapitalinkomster endast. :grinning:

Jag hade börjat med att inte skriva det på forum… :smiley:

8 gillningar

I princip så borde man väl kunna starta ett aktiebolag, låna ut privata pengar till företaget, investera i vanlig depå så att hela avkastningen räknas som inkomst till företaget och sen betala ut som lön istället för att skatta för vinsten i företaget. Problemet är de sociala avgifterna som tillsammans med löneskatten orsakar en total skatt på närmare 50% på avkastningen…å andra sidan så betalas det då in till pensionen och man kan göra vissa avdrag i företaget, samt göra rot/rut-avdrag privat. Ska jämföras med 30% i skatt på vanlig depå privat. (obs! jag är inte någon expert på skatter)

Om du har väldigt mycket pengar: Köp skog. Då får du kapitalinkomster som omvandlas till inkomst som lönebeskattas.

Tänkte bara uppdatera detta med att jag var sugen på att göra nåt intressant relaterat till arbete så startade ett AB och kör ett par dagar i veckan till ockerpriser vilket har löst problemet… :rofl:

3 gillningar