Hej!
Dras skatt automatiskt innan banken betalar ut ränta på sparkonto?
Om man får utbetalt månadsvis …?
//Warlock
Hej!
Dras skatt automatiskt innan banken betalar ut ränta på sparkonto?
Om man får utbetalt månadsvis …?
//Warlock
Välkommen till forumet.
Det beror på vilken bank. Tex Morrow Bank drar ingen skatt alls. Vissa banker drar ingen skatt förrän man överstiger 100 kr i ränta. Det ska vara skattefritt under 100 kr i ränta.
All beskattning löper på årsbasis…
det ger väl bara ca 8 kronor i månaden utan ränta.
Avanza och SEB drar automatisk skatt på sparränta vid utbetalning.
Jag skulle vilja påstå att de flesta banker drar skatten innan de betalar ut räntan oavsett om de betalar ut räntan månadsvis eller årsvis. Men så klart finns det undantag.
Morrow Bank är en utländsk bank med en svensk filial.
Svenska banker drar däremot 30 procent skatt när räntan överstiger 100 kr.
Finns det någon nackdel med att ha andras pengar på sitt eget konto? Eftersom skatten dras direkt borde det väl bara vara avkastningen på kontot som påverkas negativt, eller kan det även finnas något som påverkar kontoägaren negativt?
Vad menar du med "andras pengar? Eftersom du förfogar över pengarna så kommer det i bästa fall ses som att du lånat pengar av den andra personen. Det blir nog knepigt att hävda för Skatteverket att det var någon annan som fick räntan (fast om ni båda gör motsvarande justeringar i era deklarationer så går det kanske igenom).
Det kan också finnas i avtalet med banken att du bara kommer sätta in dina egna pengar.
Skatten kommer aldrig att överstiga intäkten av räntan eftersom skatten är 30% av just denna intäktsränta. Så nej, så länge vi inte har någon förmögenhetsskatt i Sverige så finns det inte någon nackdel att ha andras pengar på sitt konto.
(Förmodar att du menar att du typ har 100 000 på ditt konto, som egentligen inte tillhör dig)
Varför i all världen skall du ha andras pengar på ditt konto. Är det för att undanhålla pengar för exempelvis Skatteverket eller att tvätta pengar så tyckar jag att du skall tänka efter.
Inget av det du skrev.
Skatten dras ju som sagt direkt innan räntan ens kommer till kontot så det behöver inte kontaktas något skatteverk. Frågan var om det fanns några möjliga negativa implikationer med att ha andras pengar på sitt konto.
Det är preliminärskatt som dras. Om ni vill ändra så att var och en skattar för sina pengar så behöver båda ändra sina deklarationer. Men du svarade inte på min fråga, vad är det du menar? Vad skulle vara syftet?
Det var bara en fråga om det finns några potentiella nackdelar för en person som förvarar andras pengar på sitt räntekonto.
Ja, det förekommer ju ibland att barnen förvarar pengar åt sina föräldrar så att de skall kunna få bostadstillägg när de gått i pension…
Okej men det är väl ingen svar på frågan om eventuella nackdelar med att någon har någon annans pengar på sitt konto?
Jag ser ingen nackdel på att ha andras pengar på kontot för att få tillgodo göra sig räntan…
Jag hade förde över firmans obeskattade pengar på mitt privata konto för att få ränta…
De va på 90-talet å räntan va klart mycke högre än idag…
Är ju lite halvsvårt att svara när frågan är så diffust ställd, men ja, det kan finnas nackdelar, om du går på bidrag är det nog i alla fall inte en fördel att ha extra pengar på kontot.