Sparränta kan det vara negativt

hej jag undrar om sparränta kan vara negativt när man sen deklarerar hur skall man tänka

Det får du… utveckla? :smiley:

Sparränta beskattas med 30% och förtrycks i deklarationen som kapitalinkomst. Men jag får gärna ränta på mina pengar och betalar skatt på vinsten!

men kan det bli kvarskatt det läggs allså på inkomsten eller?

Det beror på. Om det är ränta från ett bankkonto drar banken skatt på räntan direkt och betalar in den, så det kan inte ge kvarskatt. Om du däremot har ett ISK kommer skatten från en schabloninkomst som läggs på i deklarationen. Så kan kvarskatt uppstå.

2 gillningar

så sparränta från bank kan alldrig bli kvarskatt

1 gillning

Nope. Inte om banken gör rätt. Jag har aldrig sett eller hört att det blivit fel.

1 gillning

ok då vet jag tack för svaret

3 gillningar

Vissa banker drar ingen skatt, då kan det uppstå att det medför kvarskatt.

Exempelvis Morrow Bank drar ingen skatt utan det hamnar på deklarationen oskattat vilket kan leda till kvarskatt.

…det ger ju dock samma summa i slutändan oavsett om det dras direkt från kontot eller om du betalar in det i samband med kvarskatt.

1 gillning

Nja, det ger ju mer pengar i slutändan ifall skatt inte dras. Då får du även ränta på den kommande skatten som banken inte drar direkt. Mest märkbart blir detta i en bank som betalar ut räntan månadsvis.

Det handlar inte om några jättepengar men ändå.