Skattereduktion för underskott av kapital

Hej jag har en fråga.

Är det möjligt att få negativ skatt på sina kapitalinkomster om man har tillräckligt stora lån eller missar jag något?

Säg att jag ett år har en schablonintäkt på mitt ISK på 10 000kr

Och att jag har en ränteutgift på 20 000kr

Då kommer jag få ett underskott av kapital på 10 000kr och kan göra ett ränteavdrag och få tillbaka 3 000kr?

Tack :slightly_smiling_face:, har inte själv haft lån de senaste 10 åren så har inte tänkt på sambandet så noga förrän nu

Du måste dock ha annan skatt att kvitta mot. Så har du mer ränteavdrag än skatt kommer du bara hamna på noll, du får aldrig negativskatt.

Hehe ah, så man kan inte dra det allt för långt alltså.
Hade varit lite humor annars att ha ränteavdraget som sin huvudsakliga inkomstkälla.

Men det var ändå intressant, blir det tjaffs med ISK skatten så finns där iaf en möjlighet att neutralisera sin skatt en aning.

Så, om jag förstår de svenska reglerna rätt, så får kapitalförluster kvittas både mot kapitalvinster och tjänsteinkomster?
Men man kan inte föra över förluster som överskrider inkomster till kommande år?

1 gillning

Den fällan är lätt att gå i.

1 gillning

Detaljer :grin:

Ok, jag fattar, så det kvittas inte det direkt mot inkomsten, utan mot skatten på inkomsten.
Annars hade det ju blivit lite konstigt med olika skattesatser för kapitalvinst och tjänsteinkomst.

Nej Du neutraliserar ingenting. Om vi tar ditt exempel: Hade du inte haft någon intäkt från ISK, så hade du fått 6000 kr tillbaka på skatten i stället för 3000 kr. Du slipper alltså inte undan ISK-skatten.