Har jag gjort bort mig? Angående ränteavdrag

Hej!

Undrar om jag kanske har gjort ett misstag :slight_smile: Sålde av fonder för ett par dagar sedan, för jag ville amortera lite på mitt bolån.

Sålde av för 100tkr. Dock så läser jag nu för att kunna dra av räntekostnader, så måste man ha mer i räntekostnader än i kapitalinkomster (vilket jag förmodar att jag när jag sålde mina fonder från ett ISK-konto är), eller?

Dyrt misstag, men sånt som händer förmodar jag. Om någon hade kunnat ge mig information så hade jag uppskattat det.

Du kan inte dra en vinst på ISK på det sättet.

ISK har en schablonvinst som beskattas som kapitalinkomst.

1 gillning

Jag tror du missföstår.

Det jag undrar är att om jag ändå kan göra ränteavdrag på mitt bostadslån, trots att jag sålde av fonder i mitt ISK.

För om jag förstår det rätt, så måste man ha “underskott av kapital” för att kunna använda ränteavdrag, så jag undrar om en ISK-försäljning räknas som “kapitalinkomster”.

Hoppas det klargjorde lite.

2 gillningar

“Ha ett underskott i kapital, alltså måste dina räntekostnader vara större än dina kapitalinkomster, exempelvis från räntor och aktieutdelningar.”

Saxat från en mäklarsida.

Återigen, försäljningen som sådan är helt irrelevant då ISK schablonbeskattas. Det är bara värdet på ISK och insättningar som är relevanta. De kommer sen bara generera en schabloninkomst (av kapital).

Alltså om du har en schablonvinst kan du använda den schabloninkomsten.

Du verkar ha rört ihop begreppen lite grann.

Så med andra ord är en försäljning av fonder i ett ISK inte “inkomst av kapital” och då kan jag därmed dra av räntan på deklarationen och jag kan sluta bry mig om det? :slight_smile:

Jag vet att jag sålde fonder förra året från ett ISK, och när jag kollar årets deklaration, så står det inget om “Inkomst av kapital”.

Ledsen för mina förmodligen dumma frågor, men vill mest ha det klargjort.

Det stämmer :slight_smile: Hela poängen med ISK och schablonbeskattning är att du kan köpa/sälja hur mycket du vill utan att deklarationen blir krångligare. Så du har inte gjort bort dig!

Okej, tack så mycket för svaret :=)

En ytterligare sak, ränteavdraget för bolån går även mot inkomst av tjänst, så du behöver egentligen inga kapitalinkomster alls.

IInte exakt så. Du får 30 procent av dina räntekostnader tiibaka på skatten. Förutsättningarna är att du betalar skatt i motsvarande mån, exempelvis inkomst av näringsverksamhet eller tjänst.

Räntebeloppet kvittas alltså inte direkt mot inkomst av tjänst. Skattesatsen på utgiftsräntor är 30 procent men varierar på inkomst av tjänst eller näringsverksamhet.

1 gillning

Två saker. ISK räknas inte som vanligt kapital som andra svarat.
Du behöver inte ha större kostnader än intäkter för att få avdrag, du behöver tänka att hade du haft bara intäkter så hade du betalat 30% på dem, alla kostnader sänker beloppet du skattar för. Om du har 100 i intäkter blir skatten 30, har du 40 i kostnader blir skatten 60*0.3 =18

Du sparar alltså 30% av räntebeloppet fast räntan är mindre än intäkten.

Sidonotering är att ränteavdrag sjunker vid höga belopp och då kan det vara lönsamt att skatta fram en vinst man har