Om jag har ett vanligt sparkonto där man kan sätta in eller ta ut pengar när som helst så förstår jag att ränta sätts in vid årsskiftet varav 30% går i skatt och 70% läggs till på kontot.Men hur fungerar det om jag satt in summan på ett konto där pengar och ränta är låsta i tex 5 år. Dras det då skatt på räntan varje år eller görs det en gång på den totala 5-årsräntan ? (tänkte att det kan påverka hur mycket ränta-på-ränta det blir)
Jag har för mig att räntan betalas på ett separat räntekonto när man har ett bundet sparkonto på x-antal år. Skatt på räntan dras en gång per år. Räntan är låst för dig, men inte för skattemyndigheten.
Jag tror att skatten dras inte direkt från räntekontot, men du måste betala skatten en gång per år ändå (av räntan som du har tjänat under det året).
Så själva räntan är nog låst för skattemyndigheten också, men eftersom ditt vanliga konto är inte låst kommer skattemyndigheten runt det och kan dra in skatten varje år ändå. Listigt va? (Och den dagen du tar ut räntan kan du se full ränta på ränta-effekt, till synes utan skatt.)
Är det inte så att skatten kommer på deklarationen under “Inkomst av Kapital”?
Lite osäker men känns rimligt?
Tycker att jag precis läste nånstans att så är fallet. Hur som helst borde det inte innebära något extra pappersarbete vid deklarationen när uppgifterna fylls på automatiskt.