Jag kör trading på flera plattformar och får vinsten till min wallet. Jag har lite tankar på att föra över en del av vinsterna till ett isk-konto på Avanza för att öka mitt sparande.
Hur fungerar det med skattedeklarationen här, vilka regler är det som gäller?
Skattas det från Isk-kontot eller från mina trading plattformar jag använder?
Tacksam för all hjälp jag kan få angående detta ämne.
Du deklarerar inkomst/förlust från tradingplattformarna varje gång du får utdelning eller säljer något där (antagligen blankett K4). Det som är insatt på ISK behöver du sedan inte deklarera på något särskilt sätt, det rapporteras in automatiskt.
Även om du “flyttar in” en investering in till ett ISK så måste du deklarera vinst/förlust på investeringen fram till själva flytten. Det är bara vinster/förluster som du gör efter flytten som schablonbeskattas. Du kan alltså inte flytta in en vinst i efterhand för att slippa skatta.
Eftersom du använder ordet “wallet” så gissar jag att du handlar med kryptovalutor. Dessa ska du deklarera varje gång du säljer, byter mellan olika kryptovalutor, lånar ut (exempelvis “yield farming”), får utdelning från “staking” mm. Finns en särskild sida om att deklarera kryptovalutor.