Hej!
Är det någon här inne som resonerat kring att stå i SKBs bostadskö?
Min farmor ställde barnen som är 6 och 8 i deras kö för 3 år sen. Årsavgiften är bara 125 kr men men måste spara 1000 kr om året tills man når 20 tusen. De pengarna får man ingen ränta på.
Jag själv står i kön och kan nu efter 32 år i kö få en lägenhet i Stockholms ytterkant, tex i Norborg, Hässelby, Tensta. Så det är svårt att se att de skulle få sin första lägenhet inom SKB. Själv har jag valt att stå kvar och se det som en kostnad (avsaknaden av avkastning på 20 tusen) för att ha som alternativ vid pension eller för säkerhets skull om något händer med mitt förhållande. Men jag vet inte om det känns värt alternativkostnaden för barnen.
Det har skrivits artiklar om den här frågan och där har det sagts att det inte är meningsfullt att ställa sina barn i kön längre. Det borde nog gå att hitta de artiklarna (DN eller SvD) och kolla på resonemangen där.
Kan man hyra en lägenhet i eget namn, och låta barnen bo där?
Det framstår som det realistiska alternativet, om det är tillåtet. Dessutom kan det då användas även för andra barn.
Att ställa barnen i en kö med genomsnittliga väntetider på 30 plus år är inte meningsfullt. Samtidigt - hur kommer bostadsmarknaden att se ut om 20 eller fler år? Jag utgår från att viss liberalisering av hyresmarknaden kommer att ha skett då, och att detta system kan hålla på att avvecklas.
Värt att googla lite - i korthet - nej, man får inte hyra ut till sina barn (eller barnbarn…), men det är frekvent förekommande att folk skenskriver sig för att göra just det:
Hur ser ser ut idag för de som stått ca 15 år i kö? Var kan de få bostad?
Sedan undrar jag om det inte kommer att ske ett “ras” i deras kö när 40- och 50-talisterna inte längre står kvar i kön. Vet väldigt många som har det som en försäkring men när man istället flyttar till seniorboende och liknande är det allt fler som avslutar sitt medlemskap. Synd att de inte visar mer statistik över hur deras medlemskader ser ut och kötider