Jag är 40 år och bor i bostadsrätt i Stockholm. Är förmodligen sent ute men vill ha hyresrätt som plan b för att frigöra kapital när jag går i pension.
Vilka kö:er ska man ställa sig i? Kan man ställa sig i kö åt sina barn?
Nej, du kan inte stå i kö åt andra enligt reglerna. Sedan finns det olika kreativa sätt att försöka kringgå reglerna men det är inget jag rekommenderar.
Själv står jag i bostadsförmedlingens kö för att i framtiden kunna få en bra hyresrätt o avyttra bostadsrätten.
Ställde mig i kön vid 18 så vid 50/60 bör jag ha en hyffsat bra plats i kön för centrala lägen i stockholm
Är lite som indexsparande gäller att ha lång tidshorisont
Jag/vi står i Stockholms bostadsförmedlings kö sedan snart 20 år. Det kostar ca 200 Sek per år om jag minns rätt. “Stå i kö åt någon annan” behöver väl inte innefatta mer än att man lovar ex sina barn att ge dom motsvarande årsavgiften varje år om dom anmäler sig själva så länge dom är med…
Dom har lite trista regler som gör att man behöver vara ganska desperat. För att få skriva på en ledig bostad måste du kunna visa upp att du kommit en bra bit på försäljningen av nuvarande boende. För oss som brukar finleta boende i 10 års tid och gå på en massa visningar och hittils köpa nytt innan vi säljer låter det väldigt forcerat… Säkert bra att ha riktigt! lång kötid så att man har vettigt urval när man söker lediga bostäder skarpt.
Du har ett försök.Om du tilldelats en lägenhet har du ingen kötid längre. Det verkar som om >>20 års kötid behöva för lägenhet som är något vi skulle vilja bo i.
Hyrorna är ofta rejält höga. Och ofta är platserna inte speciellt roliga heller.
I verkligheten tror jag att vi aldrig kommer utnyttja möjligheten. Jag blir nog utburen med fötterna före ur vårt nuvarande hus som är billigt i drift. Huset ärvs och frun lever vidare i det ( som ganska ofta) och säljer huset och köper en liten bostadsrätt centralare inom ett par år i nån trevlig del av närförort till stockholm. Västertorp, Solna, eller nåt sånt.
Ställ dig (och barnen på egna konton som du kan starta och betala om du vill) I Stockholms bostadskö.
Där finns förutom de vanliga hyreskontrakten också student, ungdom, korttid, senior (något för dig när det är dags kanske. Du behåller dessutom din kötid om du tar en senior.) Samt bostadsnabben där det är först till kvarn.
Har du gjort realistiska beräkningar på detta eller utgår du helt från historiska kötider nu?
Jag säger inte att du specifikt skulle misslyckas att få något alls men tänker nu på:
Lägenhet specifikt i centralt läge
Lägenhet med tydligt ”subventionerad hyra
Lägenhet som kombinerar båda egenskaperna
Hur många lägenheter med rätt egenskaper finns det? Hur många sådana förmedlades under de senaste fem åren? Hur lång kötid hade de som fick dessa? Hur stor är den relativa efterfrågan på just de lägenheter som du tänkt dig?
Jag tror det är lätt att lura sig själv med historiska kötider och efter X års köande upptäcka att kötiden för ”drömlägenheten” växt lika mycket som du stått i kön.
Okej centralt läge kanske är en felskrivning utav mig jag kräver ej en bostad exakt innanför tullarna utan nögot utanför fungerar bra drt också
Lägenheterna som lockar mig idag brukat har cirka 25-30 års kötid i snitt och visst finns risken att kötiden ökar på med tiden
Är ju redan halvvägs där typ (man märker att man börjar bli gammal när man kollar sin kötid)
Men visst kanske jag får välja någon station längre ut om kötiderna blir värre det är ej hela världen för mig
Det borde i någon form gå att få klarhet i de här förhållandena. Sannolikt skulle någon forskare kunna göra prognoser. Det skulle kräva modellering och tillgång till intern data. Eftersom du ändå är hyggligt flexibel antar jag att det borde lösa sig, i en eller annan form.
Stockholmsstads bostadskö är bra, kostar 200kr/år.
Sen har kranskomunerna egna köer som är bra att stå i. Jag står även i Sigtuna bostadskö, Väsbyhem, Sollentunahem, Haningebostäder, nynäshamnbostäder, telgebostäder och gnestabostäder för att få lite extra valmöjligheter. Det känns som att man har en chans under ens liv att få något bra i Stockholm bostadskö och de tar runt 15-30 år för att få de.