Jag äger en bostadsrätt i Stockholm som jag bott i snart 25år med mina 3 barn. Mina barn håller på att bli vuxna och därmed vill jag hjälpa de flytta hemifrån.
Jag har nästan 20år av ködagar hos bostadsförmedlingen i Stockholm som tyvärr inte går att överföra till barnen direkt. Jag undrar om det finns något att sätt att utnyttja dessa ködagar, och därefter överlåta bostaden till någon utav barnen? Som jag förstått detta är det inte tillåtet att skaffa hyresrättslägenhet om man själv inte tänker bo där?
Som frågan lyder nedan, finns det något sätt att få dessa ködagar till användning?
Det går nog om du tar en lägenhet, folkbokför dig där, sen skaffar din dotter en lägenhet i Sverige. Sen byter ni och du säger upp den lägenheten och flyttar tillbaka till din BR.
Är ju lite meckigt, men att få en bra hyresrätt i Sthlm kräver alltid mycket (tur, pengar eller arbete).
Lämnar ev etiska dilemman åt sidan.
Tror att det skulle vara riskabelt eftersom man bryter mot diverse regler, inte minst folkbokföringslagen. Dessutom behöver man sannolikt ”bo” i bägge hyresrätterna ett år innan man har rätt att ansöka om byte. Man måste också kolla stadgarna vad som gäller i brf:en eftersom kravet kan vara att man behöver bo där.
Jag som bara har 15 år i kön önskar väl egentligen att folk inte letade kryphål på det här sättet, det är svårt nog ändå för många att hitta boende.
Men med det sagt så vill jag tipsa att kolla efter mindre privata värdar som hyr ut via bostadsförmedlingen. Dom kan ofta vara mycket mer flexibla än dom stora aktörerna kring tolkning av reglerna och överlåtelse och sånt.
Så ett alternativ är väl som föreslås ovan att flytta med alla till en sådan lägenhet där du har hört att värden är flexibel och sen försöka få till en överlåtelse efter ett år. Det är en chansning förstås men jag har svårt att se någon annan metod som skulle funka bättre.
Jag har också hört om fall där en större attraktiv lägenhet bytts mot två mindre, och där det inte alltid varit ett par som har separerat utan även andra konstellationer. Osäker på vad reglerna säger där dock, om det måste vara i samband med separation.
Enda sättet är att du säljer bostadsrätten och ni alla flyttar in till en hyresrätt.
Efter 3 år kan någon av barnen ta över lägenheten om ni pratar med hyresvärden och pga att du flyttar. De barnet som tar över måste ensam kunna stå för alla kostnader (ibland är det 3.5 gånger årshyran). Så om ni tar en stor 4.a/5.a kommer hyran kanske ligga någonstans mellan 10000-20000 beroende på skick och läge så då måste det barnet ha mellan 420.000 - 840.000kr i årsinkomst.
Så det går, men det är bökigt. Sen kan ju reglerna ändras under de 3 åren.
Edit: Samma regler gäller om man vill överlåta kontrakt till Sambo.
Eller att flera barn tillsammans kommer upp i den inkomsten väl? Man kan ju registrera sig som medsökande och slå ihop inkomsten, borde gälla för överlåtelse också antar jag.
Det är oftast bara en person som kan stå på kontraktet, från svenska bostäder exempelvis:
“Med hushåll avses sökande och maka, make eller sambo. Avtal tecknas med huvudsökande.”
Syskon eller kompisar räknas inte som sambos så därför måste ena syskonet stå för kalaset själv.
Edit: En kompis gick igenom exakt detta när han flyttade utomlands och det var bara ena dottern som fick stå på kontraktet och skulle klara allting själv.
Okej, ja det låter bekant nu när du skriver det.
Sen händer det att personer som bor ihop som vänner låtsas att man är sambos så att man kan skriva över kontraktet på den andra om någon tex flyttar. Men det funkar såklart inte om man är förälder-barn.