34 års gammal - Är det värt att börja köa hos SKB?

Hej!

Jag bor i Stockholm och har varit i Stockholm Bostadsförmedling sedan jag har varit 27 års gammal.

Nu tänkte jag att börja med SKB bostadskö. Men är det värt att börja nu, men tänke på att många människor står i denna kö sedan de föddes?

SKB är inte värt det längre. Personligen har jag stått i kö i över 30 år och börjar först nu kunna få “rimliga” lägenheter (dvs utanför Tensta osv), men precis som artikeln @AlphaCentauri länkade påtalar så är antalet i kö efter typ 90-talets mitt alldeles för stort för antalet lägenheter.

Min tanke är att när jag närmar mig pensionen kunna sälja bostad och ta en fin hyresrätt i Sverige för att istället köpa något fint i ett varmare land.

4 gillningar

Hej! Ja, om jag är redan 34 års gammal, så om jag vill någonting innerstad måste jag vänta tills jag är 80 års gammal: Grundläggaren | SKB

Hur gammal var du när du blev anmäld i SKB kön?

Kön kommer att förlängas så du kommer inte att få någon attraktiv lägenhet under din livstid.

2 gillningar

Intressant artikel! Min dotter är 2,5 års gammal så jag tänkte nu anmäla henne till SKB kön och inte anmäla själv för att jag är “för gammal” nu.

Det kan du så klart göra men några stora förhoppningar är det knappast läge att ha. De lägenheter som ligger i attraktiva lägen och har låg hyra lär hon inte komma ifråga för. Sedan kan det förstås byggas nya lägenheter på olika håll.

Menar du att du tror att det är kört för någon som är anmält sedan födseln att få en lägenhet innerstan också när man bli typ 45? För att människor som fick lägenhet i Vasastan senast året hade runt 45 år i kö.

En viktig aspekt med SKB är att du behåller din kötid även om du tackar ja till en lägenhet. Blir lite pyramidspel av det hela.

Samtidigt är det kortare kötid till dyra små lägenheter i deras nyproduktion. Så länge du inte vill ha en stor lägenhet på attraktiv adress kan det vara värt det/möjligt att få en lägenhet med kortare kötid. Många av de med längst kötid kommer dessutom inte vara kvar i kön om ett antal år av naturliga orsaker.

Satte min dotter i kö när hon föddes i höstas, mest för att ge henne möjligheten att kanske få en hyresrätt när hon är 40-50 kanske.

Det är ev inte värt det.

1 gillning

Ja, de attraktiva lägenheter som finns kommer att gå till personer som redan står i kön och har stått där länge. Den som ställer sig i kön idag kan tänkas komma ifråga för mindre attraktiva befintliga lägenheter eller framtida nybyggda lägenheter. Dessa kommer att vara relativt dyra och därför inte så intressanta, åtminstone inte i ekonomisk mening.

Jag tror personligen att förslaget från (C) gällande bostadsförmedlingen och kösystemet i någon mening har slagit huvudet på spiken. Det nuvarande systemet är i samma skick som Sovjetunionen 1988. Det är helt ruttet och hålls vid liv med konstgjord andning. Att bygga planer på att den nuvarande ordningen ska bestå är ingen bra idé. Det behöver inte vara fel att bo i hyresrätt men modellen att ställa sig i kö och räkna med att få en “billig hyresrätt” om 20-30 år tror jag inte på. Det nuvarande systemet kommer att ha hamnat på historiens soptipp vid det laget.

1 gillning

Japp. Gillar också centerns förslag. Hög tid att bostadsförmedlingen får börja förmedla bostäder till de som behöver en, inte dela ut dem till miljonärer.

2 gillningar

Tur för de som redan står i kö/bor i SKB att de nog/förhoppningsvis inte påverkas av en eventuell justering av bostadskön. Alla som ställt sig i SKB:s kö har ju känt till förutsättningarna. Är en lite annan tanke bakom SKB än allmännyttan/”vanliga” privatvärdar. En effekt av att kötid behålls är att det går att tacka ja till en hyresrätt i ett mindre attraktivt område för att sedan ”byta upp sig”. En annan är att det går rimligt bra och enkelt att ändra boende utifrån familjesituation inom ramen för hyresrätten. Båda dessa är ”omöjliga” i vanliga allmännyttan.

1 gillning

Att folk byter hyresrätter inom det allmänna beståndet i stockholm har man ju hört dock.

Du både har en poäng och inte. För dem som stått i SKB:s kö sedan 1985 eller något liknande spelar förändringar av hyresrättssystemet inte så stor roll. De står reellt sett i kö till de verkligt attraktiva lägenheterna. Villkoren för dem kommer knappast att ändras på något radikalt sätt. För den som däremot står i kön sedan 2010 (typ) så spelar förändringar av hyresrättssystemet roll. Logiken är helt enkelt att den relativa fördelen som SKB kan erbjuda blir mindre eller iallafall annorlunda. I dagsläget är hyresrättssystemet sjukt. Om vi tänker oss en utveckling där alla som söker “billiga hyresrätter i attraktiva lägen” lämnar hyresrättssystemet så blir hela funktionen annorlunda. För den som uppfyller kraven kommer det sannolikt bli enklare än idag att få en lägenhet. Samtidigt kommer det så klart att finnas rikare personer som inte lika lätt kan få lägenheter via bostadsförmedlingen längre. För dem kan så klart SKB vara bra. Där kommer det ju fortsatt vara kötiden som utgör inträdesbiljett.

1 gillning

Jag var 35 när jag flyttade till Sverige, och fattade snabbt att det är ingen ide att köa överhuvudtaget - jag skulle inte få lägenhet i attraktiv område under min livstid. Dessutom jag var osäkert om stad, eller till och med land, jag skulle bo. Finns det likadant kösystem i andra länder, jag kommer från Finland och känner inte någon som är i bostadskö, därför det kom som shock.

2 gillningar

Ja, men byteshandel är ett väldigt ineffektivt sätt att allokera resurser. SKB:s system är inte lika effektivt som en riktig marknad, men jämfört med byteshandeln med kommunala hyresrätter låter det ändå som ett under av effektivitet.

Din reaktion var frisk. Det är systemet som är sjukt. Bra att påminna sig om det.

1 gillning

Så länge man bara kan byta inom SKB och alla behåller sina köpoäng finns det ju inga större incitament för pengar under bordet eller andra avarter som ju förekommer på annat håll.

Det hålle jag med. Men jag tror att många som är i kö började att kö innan de blev 34 års gammal.