Skicka faktura hur sent?

Hej. Jag vänter på svar på ansökan om att bilda en enskild firma.

Jag har redan upddrag som ska faktureras… Finns det någon gränns för hur sent jag kan skicka fakturan?

Jobbet blev klart nu i december, men nu närmer sig 2022, är det ett problem?

Hälsningar
S

Det finns normalt ingen specifik tidsfrist för att senast fakturera tjänster, annat än vad som är god affärssed inom branschen.

(Undantag för detta är gränsöverskridande varor och tjänster, samt byggtjänster, där det finns speciella momsregler).

2 gillningar

Det är (väl?) tre års preskriptionstid på fakturor som jag fattat det, åtminstone till privatkund. Men är det till företag får du väl ofta onda ögat om de inte kan avsluta räkenskapsåret innan januaris slut. Man vill ju att kunder kommer tillbaka.

OBS, ute på lite tunn is här. Men tror mig ha rätt. :slight_smile:

tillägg: Men, kan du fakturera och samtidigt specifiera ett datum för arbetet då firman s a s inte fanns?

2 gillningar

Hej,
Preskriptionstiden för fordringar är tio år. Undantaget är fordringar på konsumenter / privatpersoner där preskriptionstiden är tre år.
Detta är inte förknippat med de skatteregler som anger när du som företagare ska bokföra din intäkt. Det beror på din företagsform och redovisningsprincip.

1 gillning

Låt oss titta rent praktiskt på detta.

De flesta företag har bokslut 31 dec. När man gör bokslut brukar man vänta en månad för att se vilka fakturor som kommer in efter årsskiftet, för att vid behov periodisera dessa.

Dina uppdragsgivare kommer inte att finna det, det minsta konstigt om du fakturerar i januari. Till slutet av januari bör väl din firma vara registrerad.

1 gillning

Det enklaste är väl att förklara läget för uppdragsgivaren och fråga hur de vill att du skall hantera situationen.

1 gillning

Nja. Han har ju jobbat utan att ha haft en F-sksttsedel och kanske inte varit momsregistrerad heller. Personligen hade jag legat lågt!

1 gillning

Hej igen alla. Tack för svar.

Jag har möglighet att ta ut betalning som lön men tänkte det är bättre att bilda en enskild firma för framtiden, evt. AB om omsättningen blir störra sen.

När jag skicker ansökan om f-skatt kan jag fritt välja ett startdatum.

Jag har pratat med kunden och dom kan vänta lite med min faktura utan problem.

Mine upddrag behöver inte moms-registreras.

Hälsn S

1 gillning

Vad du kan göra som inte ännu är företagare, du kan fakturera 30000 kr och omfattas av befrielse från moms, med andra ord sälja för 37500 kr om procenten är 25% , 33600 kr om procenten är 12%.
Regler är att du inte haft mer än 30000 kr under 2 år, reglerna gäller från 1 Jan 2017.

1 gillning

Enigt regelverket för byggbrachen (AB/ABT) är det väl 6 månader efter godkänd slutbesiktning.

1 gillning