Skillnad mellan Handelsbanken GI småbolag och iShares MSCI World Small Cap UCITS ETF USD (Acc)

Hej!

Skulle vilja ha lite av er expertis här. Jag försöker göra en slags golden butterfly-portfölj. Jag försöker hitta en bra fond eller etf som har med småbolag på global nivå. Jag kör just nu med Handelsbanken GI småbolagsfond. Dock hittade jag nyligen iShares MSCI World Small Cap UCITS ETF USD (Acc). Den har en avgift på 0,35% istället för 0,66% som handelsbankens fond har. Dock får man räkna med valutaväxling men även då blir det en mindre avgift. Vid första anblick känns det som samma slags fond, fast kollar man på beskrivningen ser man att handelsbankens fond följer index för de globala småbolag som uppfyller ESG-kraven. Borde inte ishares-etf:en vara ett bättre val då om man vill bredda sig så mycket som möjligt?

Har du räknat ihop eventuellt courtage, valutaväxling, spread och den årliga avgiften? :slightly_smiling_face:

Och sen är det ju Small cap value egentligen i Golden Butterfly. :slight_smile:
För inspo, jag har gjort en EU/US variant, men mestadels Euro-denominerad. Storebrand global stör symmetrin, jag vet.

Golden Butterfly Ticker
Gold 20% 20% TRM Resp phys GOLD RM8U
LT bonds 20% 10% Ishares Treas bonds 20+ (US) IS04
10% Ishares Govt 15-30 (Eur) IBCL
ST 20% 10% Ishares Treas Bd 1-3 (US) IUSU
10% XTrackers Eur Gov Bd 1-3 (Eur) DBXP
Small Cap Value 20% 10% SPDR USA Small Cp Val ZPRV
10% SPDR Eur Small Cp Val ZPRX
Global 20% 20% Storebrand Global -

Ser intressant ut! Men varför är det specifikt value för golden butterfly om jag får fråga? Jag har value-etf:en för USA redan.

Valutaväxling och årlig avgift har jag med beräkningen. Dock glömt courtage och spread… Jag är inte helt hemma med vad spreaden innebär. Något med skillnaden mellan riktiga värdet och värdet på den handlade produkten som ska följa den riktiga produkten?

Det är skillnaden i vad du köper och säljer den för. Säg att du kan sälja den för 99 kr per andel, och köpa för 100 kr per andel: då är spreaden 1%, dvs du “förlorar” 1% direkt när du köper, utöver courtaget.

Jaha då förstår jag. Har aldrig riktigt förstått spreaden innan. Det har väl såklart en påverkan i det man köper. Verkar inte vara någon betydande spreadingeffekt på denna etf i alla fall.