Som rubriken säger på båda kan man lägga till en fondförsäkring istället för traditionell försäkring för tjänstepensionen, men finns det en nackdel med enbart göra ett “pensionsval” och inte flytta?
Väljer man Pensionsval så kan man välja t.ex. Länsförsäkringar och ha deras globalfonder fast än man har FORA som sin valcenter fortfarande, varför ska man flytta hela kapitalet då?
Om man inte har några framtida insättningar, ska man flytta hela pension kapitalet då? Man kan ju väl ändå välja pensionsval fast än man inte har några framtida insättningar, man kan väl fortfarande välja länsförsäkringars fonder?
Detta är som sagt en gammal tjänstepension som bara ligger hos AMF.
I så fall så ska du flytta ditt pensionskapital. Att bara ändra pensionsval berättar bara för Fora vart du vill ha framtida insättningar men redan investerat medel i AMF stannar kvar där.
Är det sant? Det är väldigt bra information, jag gjorde ett pensionsval typ 1 vecka sen kan jag flytta ändå direkt om jag ändrar i FORA? Eller måste jag vänta tills pensionsvalet är klar?
Som sagt eftersom det är ett gammalt tjänstepension utan insättningar, så vill jag sätta hela kapitalet hos Länsförsäkringar och välja deras global fonder.
Du gav mg väldigt tydligt och bra information, jag tackar dig Ackan, jag flyttande hela min SAF-LO tjänstepension till Länsförsäkringar fondlivs och tänker välja deras global index efteråt och låta börsen ta hand om den.
Förresten vet du hur jag bör tänka på när man har ITP1 på sitt nuvarande jobb?
Man måste ju ha 50% i ett traditionellt försäkring och den andra halvan kan man välja ett fondförsäkring. Man behöver väl inte flytta halva delen då? Då kan man bara välja pensionsval på den biten man har kontroll över eftersom inbetalningar kommer varje månad?
Men jag har för mig enbart nya inbetalningar hamnar i den nya fondförsäkringen och redan intjänat kapital stannar kvar på traditionella försäkringen för ITP1.
Hur gör man om man flyttar vid ITP1? Flyttar man bara halva delen av ITP1 till valfri fondförsäkring och även intjänade kapitalet? Då betalar väl arbetsgivaren 50% hos valfri traditionell försäkring och den andra halvan vid valfri fondförsäkring med tanke på att 50% måste vara en traditionell försäkring?
Hur hade du gjort det? Eller hur kan du tipsa mig, jag tackar!