Skogsvagn med kran som tappar minst i värde genom åren?

Hejsan!

Min bror är på gång att köpa en sprillans ny så kallad “huggarvagn” med skogskran, dvs. en skogsvagn med griplastare, som dras av en traktor.

Han har aldrig någonsin köp en helt ny maskin eller fordon tidigare, inte ens en bil, utan alltid väntat ett par år för att undvika den obligatoriska värdeminskningen. Vi alla vet ju hur bilar, exempelvis, kan falla rätt så enormt de första åren.

Nu är han däremot helt inriktad på en ny maskin, främst för att nyttja garantin om så vore fallet. Dessa vagnar och kranar används ju lite “häftigare” än en bil, motorcykel eller husbil, om man säger så.

Han är dock allergisk mot just värdeminskning och vill ha en kombination som står sig “stark” framöver.

Vad skulle ni rekommendera här? OBS, önskar enbart svar från er som är insatta inom området.

De han tittat på är skogsvagnar med kran från FTG Moheda, FTG Mowi, Kellfri, Vreten och Trejon.

Med andra ord dessa:

Efter mycket sökande så verkar FTG och Kellfri stå sig väldigt bra i värde, samt vara populärast inom skogsbruket? Kan det stämma? Eller finns det fler alternativ än ovan? Om man nu inte hoppar över till skotare, men det är inte på kartan i nuvarande omfattning.

Notera att min bror aldrig haft en skogsvagn/kran tidigare, utan endast brukat traktorn (begagnad) till diverse uppgifter på gården. Nu ska han å andra sidan bruka skogen en del varav detta blivit aktuellt. Det är ett relativt stort område (väldigt många hektar), å andra sidan ska det inte bedrivas på heltid.

Tack!

Hej!

Jag kanske inte borde svara då jag inte är maskinansvarig hemma hos oss och därmed inte särskilt insatt, men jag kan ändå inte låta bli att slänga in en kommentar. Bara en tanke om din bror inte har haft någon huggarvagn tidigare. Vet han verkligen vilken typ av vagn han vill ha? Kanske vore det bättre att börja med något begagnat för att känna sig för innan han byter upp sig?

Vi köpte vår första huggarvagn för 6-7 år sedan, en begagnad Mowi. Den har fungerat jättebra för våra behov med ca 100 ha skog som sköts av min man vid sidan av vanligt jobb. Han kör ut vindfällen och vedhuggningar mm, men vi anlitar entreprenörer för gallring och slutavverkning. Vi ska snart byta till en nyare Moheda som vi ska överta från mina föräldrar (annars hade vi nog fortsatt nöjt oss med den äldre Mowivagnen). Mohedavagnen är betydligt kraftigare i konstruktionen, har längre räckvidd, drivning på hjulen via kraftuttag (vilket är bra om man kör i backig terräng) och modernare styrning med två spakar istället för flera på rad (har säkert någon benämning som jag inte kan då jag som sagt inte är särskilt insatt). Jag vet att mina föräldrar bytte från en vagn med många spakar till den nyare Mohedan eftersom det började bli tungt att lyfta upp paketet med alla spakarna då pappa, som blivit lite äldre och inte lika stark som förr, skulle koppla på vagnen.

Så min tanke är bara om din bror vet precis vad han behöver när det kommer till räckvidd, drivning, stödben, spakar och storlek på vagn? Ska man köpa nytt vill man ju att det blir rätt.

Både Moheda och Mowi är bra vagnar enligt vår erfarenhet. De andra har vi inte haft, men jag har känslan av att Kellfri är ett lite billigare hobbymärke.

5 gillningar

Kellfri är kinatillverkat av inte bästa kvalite.
Ta något av rejälare märkena typ Farma, Moheda eller Mowi

1 gillning

Skogsforum har säkert redan mängder med trådar som ger svar på det. Ett perspektiv som möjligen kan tillföras härifrån är alternativkostnaden.

Säg att han binder 350tkr i huggarvagnen. De hade blivit 700tkr efter 7 år på börsen. 1,4 msek efter 14 år. 2,8 efter 21 år och 5,6 efter 28 år. Även mht inflation. Och det är inte ovanligt att man har en skogsvagn stående så länge.

Kalkylerna kretsar ofta kring kassaflödet istället. Dvs hur mycket man sparar på att göra jobbet själv. Då undervärderar man sin egen tid och tar det på nöjeskontot eller vägrar utvärdera den faktiska kostnaden för sin tid. Man säljer sig för billigt.

Alla gör inte så, men det är två fällor att vara vaksam på i sammanhanget. En lejd skotare är väldigt effektiv och en skruttig gammal huggarvagn kan vinscha ut vindfällor och mindre gallringar i många år innan den blir obrukbar på riktigt. Man använder den i praktiken bara där utkörningskostnaden blir oförsvarbar för en riktig skotare.

Hur många timmar ska han använda vagnen enligt skogsbruksplanen och vilket värde sätter han på sin tid?

Titta på vad de flesta kör runt med i hans sits; det vanliga är väl en 20-30 år gammal kärra med vinch och kran från något av de större kvalitetsfabrikaten, men utan hjälpdrift, el eller utskjut. Även om man har flera hundra hektar. Iaf om man inte lejer bort körning åt andra eller har ett väldigt stort nöjeskonto och jobbar ideellt.

3 gillningar

Skogsvagnen är avdragsgill på företaget så att räkna med att man kan sätta pengarna direkt på börsen blir missvisande. Sen om den blir ekonomisk, ja om man behöver den. Sen är de ju lite kul också.

restvärdet är högt och det är vääääldigt dyrt att avverka vindfällen och enskilda träd med lejda entreprenörer. Räkna på 30-100tkr per tillfälle beroende på omfattning.

annars är kustlöparens svar det enda du behöver.

1 gillning

Se till att han köper till en vinsch, sparar mycket krångel.

Vi har en gammal vagn med vinsch som funkar bra utan krångel. Det är väl att den inte klarar så stort svängområde man kan klaga på, 160 grader tror jag. Atv-vagnen är hemmabyggd och säkert +30 år.

2 gillningar