Behöver hjälp att göra en rimlig avvägning när jag ska skaffa bil nu kommande veckor.
Får tillträde till nytt fritidshus i mitten på juli. Förutom att det är smidigt att ta sig från lägenheten i stan till huset, 40 min utanför stan, så är huset i ganska stort behov av renovering kommande åren. Det är ett äldre torp. Därav behöver bilen kunna fyllas med byggmaterial, gärna ha takräcke och drag. Samtidigt vill jag ha en lite mindre bil för att underlätta parkering på gatan i stan.
Har kikat på VW golf i 50-60k klassen, men också funderat på att köpa en V70 från början av 2000, den är ju billig i inköp men är ganska stor. Kommer med största sannolikhet inte pendla med bilen till jobbet utan fortsatt åka kollektivt.
Kan tänka mig att finansiera med billån och lägga upp emot 100-150k om jag får en bil som går billigt i övrigt.
Ska väl tilläggas att jag körde en dyr elbil fram till separation vid årsskiftet. Sålde den med rätt stor förlust, vill gärna ha en bil som är stabil till värdet och inte sjunker som en sten som den bilen.
Grattis till detta! Låter som ett praktiskt, ekonomiskt och miljövänligt upplägg att resa kollektivt till vardags och ha en äldre bil för helggrejande.
Ett tips är att tänka på verkstadskostnader, du kommer att få en del underhåll med en äldre bil. Hitta en billig lokal liten verkstad för ditt märke - kan vara avsevärt billigare ute vid fritidshuset än inne i stan. Fråga runt bland nya grannarna för tips! Jag har syskon som rentav har valt bilmärke utifrån att det fanns en så bra och billig mekaniker.
20 år gammal V70, Honda CR-V gen 2, Passat B5 utan turbo.
Eftersom du ska ha den just till byggmaterial så kan en liten lätt lastbil vara ett bra val. Hantverkarna köper ju nya bilar på företaget så det finns otroligt många Renault Kangoo ca 10 år gamla på begagnatmarknaden.
Det där med dragkrok ska inte vara en dealbreaker, reglerna har förenklats så nu slipper man besikta om bilen efter installationen av dragkrok. Bara köpa ett kit på nätet och sedan installera själv eller på valfri verkstad, ca 5000 kr inalles.
Om du ska köra byggmaterial så är V70 bra men ännu bättre är en Volvo 740 eller 940 kombi. Där kan du lägga en byggskiva plant på golvet i bagaget och bara någon dm sticker it genom luckan. På en V70 tar hjulhusen plats och det går inte lägga skivan plant på golvet.
Hur viktigt är detta för dig? Finns annars gott om bra modeller för just arbete, som gör att du sällan behöver släp. Jag tänker på pickuper med enkelhytt så som Nissan Navara, Mitsubishi L200, Hilux m.fl. samt arbetsbilar så som Ford Transit, Opel Vivara m.fl.
Steget efter det (om storleken verkligen är ett problem) finns VW Caddy, Renault Kangoo m.fl. som är mindre men fortfarande rätt användbara - kräver dock släp om du köper en Caddy och ska köra gips, reglar osv. Klart mindre praktiskt än pickup. Men sväljer mycket annat material än just skivor, typ isolering och kakel. Mer än en Volvo tror jag, definitivt mer på höjden iaf.
Var faktiskt och provkörde den här Caddyn Blocket - Hela Sveriges marknadsplats, bilar, bostäder, möbler m.m. Den gick fint men förardörren var liksom skev, som att gångjärnen inte orkade hålla dörren uppe helt, och det syntes en del skav på låsblecket på stolpen.
Tycker det är svårt att avgöra hur bra affär det blir, oavsett om det är privat eller bilhandlare, känns som att jag kommer bli blåst.
Kollat mer o mer på volvo, V50 och V70, men upplever som att priserna är verkligen överallt. Ett exemplar på 20k mil kan ligga på 30k kr och ett annat med samma mil kan ligga på på dubbla priset.
Kommit fram till att golfen går bort pga svårt att ens få dra lätt släp. Alla kombinationer jag kollade på ledde till halvlastat släp i 40km/h enligt släpvagnskollen. Anledningen till att jag var nyfiken på golfen var att den går att få i ecofuel version, så man kan tanka naturgas.
En annan del av mig funderar på att gå all in, köpa en till begagnad Polestar 2 och börja pendla med bil till jobbet igen. Då vet jag vad jag kan förvänta mig, både av bilen och kommande kostnader. Plus att den är jäkligt go o bekväm att köra.
Köpte i höstas Peugeot partner 2018, den längre modellen diesel för 79k plus moms. Riktigt nöjd, tar mkt inne, på takräcke annars på dragkrok. På måndag ska byta kamrem och stor service efter 10 000 mil (11k plus noms).
Övertänk inte ett bilköp och speciellt inte en bil för 30.000. Helt onödigt att lägga energi och tid på det. Köp en bil med dragkrok och köp ett släp med höga galler och kapell. Jag renoverar två stora hus och använder släpet nästa dagligen till material och sopor. Jag har även kört möbler och annat när vi flyttade. Kapellet gör att du kan köra även när det regnar.
Jag köpte nytt. Kostade ca 24.000 med vinterdäck och stödhjul. När du är klar så kan du lätt sälja släpet om du vill.
Kollade med ett bromsat släp i deras släpvagnskalkykator också, fick samma svar. Har du någon lättförståelig källa? Tycker transportstyrelsens hemsida är rörig.
Ett släp är helt överlägset när det gäller att frakta byggmaterial och byggsopor. Ska du köra byggskivor i en bil behöver du en pickup. Släpet är också mycket billigare och robustare. Du kan också ställa upp släpet och ha byggmaterial eller byggsopor liggande på släpet i dagar.
En liten bil med dragkrok är också väldigt kostnadseffektivt. En mindre bil är mycket billigare än en stor bil - och när du hänger på släpet så kan du frakta betydligt mera grejor än du får in i någon bil.
Jag skulle föreslå ett obromsat 750 kg EU-släp. Se bara till att din bil kan dra det. De släpvagnarna är enkla och robusta. Enda nackdelen är att du kan behöva åka två varv om du försöker lasta stora mängder tungt byggmaterial.
Jag skulle satsa på en gallervagn med kapell. Gallret är perfekt för att köra trädgårdsavfall och sopor, och med kapellet kan du regnskydda byggmaterial på ett bra sätt. Ska du köra plankor och reglar så kan du vika ner lemmarna och få på längre laster.
Här är ett exempel.
Vill man lyxa till det väljer man en högbyggd vagn. Då kan kan man ta bredare laster och lättare lasta med truck. Vagnen funkar också som arbetsbord.
Älskar du dig själv? Isåfall köper du en fet pickup och en 3,5-tons lyxvagn, glider runt med rutorna nedvevade och Eddie Meduza på högsta volym och släpet fulllastat med byggsopor. Bättre är alla dyra sportbilar samtidigt.