När jag skulle köpa släp förra året läste jag allt jag kom över gällande lämpliga släp för att frakta runt på en MC. En sak var de flesta artiklar och debattörer överens om: Köp obromsat för då får du inte problem med besiktningen. Så jag köpte ett obromsat kåpsläp med ramp.
Problemet med obromsat är att inga bilar i golfklassen eller mindre får dra ett obromsat 750kg släp om man inte gillar att köra runt i 40km/h. Med min nuvarande 3-serie från -21 är ju detta inte ett problem. Jag går dock i säljtankar, då jag inte har samma behov av att köra långt och ofta längre. Behöver mest något för den dagliga pendlingen och att kunna dra släpet ibland. Så jag kan tumma lite på att det ska vara nytt med allt vad det innebär. Min avsikt var att få sålt trean för 250-280k beroende på om det är till handlare eller privat (har bud på 250 från två handlare) och därefter placera 100-150k hos den barmhärtige börsguden så att det kan bli ännu fler hojar i framtiden. Resterande skulle gå till ersättningsbilen då. Jag har också en husbil som jag drar släpet med när jag kör bana, men det är inte alltid smutt att ta husbilen när man ska göra ärenden som behöver släpet. Frugans bil får inte dra släpet heller.
Har kollat runt i några dagar nu på Blocket och släpvagnskkollen, men jag hittar inget! Eller ja, mitt ego och definition av vad en bil är tillåter inte franska bilar, koreanska bilar, Volvo eller någon form av SUV:ar. Vad skulle grannarna tänka liksom? Bilkörning ska ju vara trevligt och lite kul. Det som återstår då är diverse tyskar med alldeles för många mil på klockan. Om jag jag skulle tumma lite på mina känslor för bilar och vara rationell, har ni några tips på något driftsäkert och ekonomiskt vettigt att ha som pendlarbil och dra släpet med? Eller ska jag bara sitta kvar med nuvarande som jag trots allt gillar mycket? Jag är ju egentligen bara ute efter att få in lite mer pengar i maskinen nu när mitt körmönster halverats från 2000 mil/år. Har inga lån på bilen så jag har egentligen mentalt “slängt” pengarna jag satt in i den.
Jag doppade tårna lite i det franska träsket och tittade på några Renault Talisman -17 och nyare, som verkar vettiga. Men alla är repiga och i kasst skick för mil och ålder. Som om ägarna hatar sina bilar.
Uppskattar svar från de som vet driftsäkra dragbilar för obromsat 750-släp. Jag raljerar lite ovan, för att ge en bild av min relation till bilar och jag tror att det finns de här som förstår hur jag känner.
Ja, de verkar vara pålitliga vad jag förstår. Motorn har en minst sagt agrikulturell gångkaraktär men det kan jag väl också bortse ifrån i det här fallet. Sjukt bra de verkar hålla priset också.
Tack, jag lägger in ett sökfilter. Underskattade också vad jag skulle få för min bil märkte jag. De kostar mer nu än vad jag köpte den för 3000 mil bakåt. Så det kan ändå bli att jag får vad jag önskar emellan.
V70/XC70 är grymt överskattade. Dyra att köpa och underhålla. Om jag förstått dig rätt tänker du att din nya bil ska kosta 100-150tkr. Då får du en tio år gammal Volvo med 25-30 tusen mil på mätaren.
Kör vidare med den du har om du är nöjd i övrigt. Jag skulle tippa på att det faktiskt blir ungefär lika dyrt som att byta ner sig. Du vet vad du har men inte vad du får.
Kommer du köra med släpvagnen så ofta och långt att det är en parameter som du ska låta styra valet av bil?
Rent teoretiskt går det väl utmärkt att köra 40 de få gånger släpvagnen ska med? Alternativt köra 80 som vanligt för det är ändå bara en lätt vagn med lätt last vars bruttovikt säkert understiger halva bilens tjänstevikt. Hastighetsöverträdelsen kommer alltså inte att vara farlig ut säkerhetssynpunkt.
Golf alltrack disel borde ju göra jobbet, samma med en passat alltrack. Dock onödigt dyra för vad du vill ha och disel, så de mår bäst av att köras långt.
Haha Ja så är det lite Ta en titt på dem, det finns ju finare varianter så som V70 med summum paket, automat osv, laminerade rutor osv. Så du får lite finare komfort. Även XC70 sport är rätt cool med pondus. Men det är tycke och smak.
Jag tänkte mig 100-180k för alternativbilen. Nu kollade jag igår kväll efter jag hade postat och jag kan nog räkna med att få 300k för nuvarande bil. De har gått upp ytterligare i pris över sommaren. Bara handlarna som erbjuder rövarpriser för att köpa den.
Min uppfattning om XC70 var att den också är törstig som fasen, men just det är inte superviktigt när jag inte kör lika mycket. Jag är annars inte förtjust i Volvo, har haft några när jag var yngre.
Då husbilen vinterförvaras på annan ort är det väldigt bra att kunna dra släpet med någon av våra bilar. Distanserna jag kör (dessutom motorväg) lämpar sig inte för att köra 40km/h. Så ja det är en faktor jag tror behöver uppfyllas i nuläget.
Jag har flera hojar, men det är framförallt banhojen som behöver trailas och då är det i princip alltid husbilen som drar. Jag kanske får räkna på behovet en gång till. Det är mest frugan som kräver att vi måste kunna dra släpet med en till bil. Det olyckliga är ju att släpet är obromsat, annars hade inte dragbil varit något problem och hennes Seat hade fått dra det också. Att sälja släpet är förmodligen en större procentuell förlust då jag köpte det nytt för hutlöst mycket pengar.
Du har faktiskt rätt i att Alltracken får dra släpet. Verkar vara just fyrhjulsdriften som ökar vikten tillräckligt för att tippa vågen åt rätt håll för släpet. Vi har haft en Golf Alltrack tidigare med den stora bensinmotorn, men den drack något kopiöst med soppa.
Många bra tankar hittills. Jag ska fundera på om jag verkligen behöver draget (och om jag kan övertyga frugan om det) samt titta på de fyrhjulsdrivna varianterna av golfklassen. Då borde en Audi A3 Quattro också kvala in. Hade en 2014 A3 Quattro med 2-liters dieseln för en massa år sedan och den var kanonfin och snål, speciellt med den manuella lådan.
Jag skulle titta mer på Passat om det inte vore för att de går sönder så ofta. Det har ju varit en populär tjänstebil i många år så har hört en hel del från kollegor som haft dem eller köpt begagnade.
Det är precis dessa jag kört senaste fem åren. Hade en en 520d tidigare som jag sedemera bytte till en nyare 320d. Fantastiskt fina, pålitliga och snåla bilar. Min jobbpendling på 9 mil t/r går på 0,43 l/mil. Men även tidigare generationer håller värdet bra så det blir inte önskad mellanskillnad.
Alltså, det här har jag aldrig fattat; sålänge man inte parkerar släpet med åtdragen broms längre perioder så är detta inget stort problem. Vi har endast gjort något åt bromsarna (bytte bromsbackar) på vårt 750-släp en gång på drygt 25 år, släpet är använt ganska mycket men har också stått länge periodvis. Ja, det är ett fall, men har personligen inte heller hört någon bekant klaga över sitt bromsade släp. Det känns som att det är krångligare att behöva välja bil (kanske dyrare än nödvändigt) än att eventuellt behöva serva bromsarna någon gång.
Nu har jag inte svarat på vad ts efterfrågat, men vill dela med mig av bra erfarenheter för motverka rädslan allmänheten verkar ha för bromsade släp. Det är ändå säkrare också. 750 bromsat är ju en sweetspot eftersom man får dra det med nästan vad som helst men har ganska duktig lastförmåga. Sen har obromsat sin plats, men jag kan tycka att det generellt gäller för ännu mindre släp då.
Kan du inte sälja 750-släpet och köpa ett dito med 650kg i totalvikt? Då bör antalet bilar som får dra släpet öka, och lastvikten ändå räcka för hojjen?
Edit: Eller köpa ett bromsat som sagt. Jag har haft bromsade släp i 20 år, och det är inte mycket energi jag har behövt ägna åt krånglande bromsar.
Ja. Primitiv och törstig D4, den femcylindriga. Mycket strul. Men komfort (stolarna) och värme får toppbetyg. Enda bilen jag ägt som utan problem klarat av att hålla alla rutor isfria i -35.
Men service och reparationskontot var inte att leka med.